
Maak enterprise BI simpeler
Zorgt een simpeler versie van enterprise business intelligence (BI) ervoor dat meer werknemers het gaan gebruiken? Gartner-analist James Richardson denkt van wel.
Zorgt een simpeler versie van enterprise business intelligence (BI) ervoor dat meer werknemers het gaan gebruiken? Gartner-analist James Richardson denkt van wel.

Maak enterprise BI simpeler
Zorgt een simpeler versie van enterprise business intelligence (BI) ervoor dat meer werknemers het gaan gebruiken? Gartner-analist James Richardson denkt van wel.
Door technologie minder complex te maken kunt u ervoor zorgen dat gebruikers er enthousiaster over worden. Dat is het idee achter de 'consumerization' van enkele van de meest complexe en lastig te gebruiken enterprise applicaties - van ERP via CRM tot BI.
Door BI-applicaties gebruikersvriendelijker te maken, worden de programma's steeds belangrijker voor bedrijven die opereren in een competitieve markt waarin ze voortdurend op zoek zijn naar voordelen die ze kunnen behalen ten opzichte van concurrenten.
Die conclusie trekt Gartner-analist James Richardson in het onderzoeksrapport 'The Consumerization of BI Drives Greater Adoption', over het toenemende belang van BI-applicaties in de nabije toekomst.
Ingewikkeld en traag
Hoeveel ruimte is er voor het verbeteren van het gebruiksgemak van BI-applicaties? "Minder dan 30 procent van de potentiële gebruikers binnen organisaties maken vandaag de dag gebruik van de standaard BI-tools", schrijft Richardson.
"Dat is vaak omdat de tools te ingewikkeld en te traag zijn. Bovendien is de content die ze leveren vaak maar van beperkte relevantie."
Verspilling
Het zijn schokkende cijfers. Het betekent dat slechts één op de drie enterprise-gebruikers met toegang tot BI-tools, daadwerkelijk gebruikmaakt van de technologie. Dat is een enorme verspilling van geld en resources.
Door de user interfaces van BI-applicaties te verspimpelen zodat ze er meer uitzien als apps die ze al gebruiken, kan BI getransformeerd worden in een tool die door grotere groepen werknemers wordt gebruikt, stelt Richardson.
Teleconferencing
"Vergelijk het met video teleconferencing", stelt Richardson. "Hoeveel mensen maakten er gebruik van de teleconferencing suites? Erg weinig, omdat de faciliteiten technisch complex waren en moeilijk te gebruiken. Inmiddels zijn Skype video en FaceTime standaard business tools geworden. Omdat die applicaties wel makkelijk te gebruiken zijn."
BI-vendors moeten daar lessen uit trekken. Ze moeten creatiever worden in het presenteren van de data, meent Richardson. Schotel de gebruikers de data voor op een manier die ze makkelijk kunnen verwerken, in vormen waaraan ze al geweld zijn.
Reageer
Preview