Het staat buiten kijf dat ERP-vendors in belangrijke mate afhankelijk zijn van de ondersteunings- en onderhoudscontracten die ze afsluiten. Het is een vaste inkomstenbron en niet zo'n kleintje ook.
De bedragen die de vendors vragen zijn heilig. Klanten die op zoek zijn naar korting maken nauwelijks een kans. Natuurlijk, ze kunnen erover beginnen tijdens de onderhandelingen, maar de kans is groter dat een CFO de bonnetjes van Mark Hurd goedkeurt dan dat Oracle en SAP op dit vlak water bij de wijn doen.
Keuze
Ook derden hebben zich enkele jaren geleden gemeld op de markt voor ERP-softwaresupport. De traditionele ERP-aanbieders hebben daar vijandig op gereageerd. Oracle heeft bijvoorbeeld zijn advocaten losgelaten op dergelijke concurrenten.
De voorstanders van support door derden hebben er altijd op gewezen dat keuze over het algemeen een goede zaak is – zeker als het om contracten van enkele miljoenen gaat.
Godfather-trilogie
Maar in een recent bericht wijst een ERP-consultant erop dat het niet zonder gevaren is om uw traditionele ERP-vendor de rug toe te keren. De reacties doen denken aan die van een scène uit de Godfather-trilogie.
Aanvankelijk worden de leidinggevenden die het riskante besluit nemen om over te stappen naar een derde partij, als helden ontvangen, schrijft Kevin Cahill, consultant bij de Panorama Consulting Group.
Uiteindelijk zijn de ERP-vendors natuurlijk vergelijkbaar met casino-eigenaars (volgens de familie Corleone een interessante business): de vendors maken de fiches en stellen de spelregels op. En hoewel de vendors de mond vol hebben van het 'helpen van de klant', weten ze dat de zaken zo in hun voordeel zijn dat ze altijd winnen.
Risico
Met de leidinggevenden die kiezen voor support door derden, kan het slecht aflopen als het ERP-systeem serieuze support van de vendor moet krijgen – denk aan bug fixes of problemen die gerelateerd zijn aan de broncode.
"Het draait allemaal om risico", schrijft Cahill. "Kunt u de verantwoordelijkheid dragen voor alle risico's die verbonden zijn aan het ontbreken van onderhoud en een parachute als er iets misgaat? U bent de held als u besparingen weet de realiseren, maar ook de schuldige als de ERP-software het onmogelijk maakt om goederen te verschepen of een factuur te sturen."
"Als u afziet van het onderhoudscontract via de ERP-vendor weet u dat u op uzelf bent teruggeworpen. Vanaf nu leeft u op uw eigen ERP-eiland en de ERP-vendor zal u niet helpen als u om hulp roept."
Reageer
Preview