Dat blijkt uit het nieuwe onderzoek 'Enterprise Apps Customers Have Issues' van Paul Hamerman, analist bij Forrester Research. Wat zijn de problemen die bedrijven hebben met enterprise software? Hier komt de topvier:
1. Hoge kosten
De hoge kosten van de software hangen samen met het feit dat veel applicaties ter plaatse worden geïnstalleerd. Dat brengt hoge eisen met betrekking tot de ondersteuning ter plaatse met zich mee. Ook het onderhoud valt daardoor duurder uit. Andere projecten worden daardoor uitgesteld.
2. Upgrades zijn moeilijk
Hoewel upgrades ertoe leiden dat de applicaties langer mee kunnen, vormen ze wel een hinderlijke en dure onderbreking van het normale werkproces.
3. De applicaties voldoen niet aan de eisen van de business
Pakketten worden steeds meer afgestemd op de wensen van de klant. Maar er zijn nog tal van terreinen (denk aan ERP) waar de standaardpakketten niet voldoen en klanten allerlei workarounds moeten toepassen.
4. Inflexibel
De inflexibiliteit van de software maakt het moeilijk om processen aan te passen. Dat maakt het lastig voor organisaties om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden.
Gezien al deze tekortkomingen van enterprise software kun je je de vraag stellen wat er nog wel goed gaat. Des te ironischer is de oplossing die Hamerman aanprijst voor de problemen met enterprise software.
"De meeste klanten zullen geen verbetering zien in de situatie tenzij ze bereid zijn om flink te investeren in grote upgrades of het vervangen van de bestaande software." Gezien alle tekortkomingen van enterprise software moet het zeker toch niet moeilijk zijn om daar volgend jaar budget voor vrij te maken?
Reageer
Preview