
De onweerstaanbare opkomst van SaaS
Denk je dat je SaaS kent? Dit on-demand softwaremodel heeft inmiddels een aantal nieuwe eigenschappen ontwikkeld waar je wellicht van staat te kijken. SaaS is flexibeler en beter op maat te snijden dan ooit tevoren. Zelfs IT raakt gevoelig voor de voordelen, nu er steeds meer nieuwe tools, strategieën en specialisten beschikbaar komen, en IT-executives merken dat ze tijd overhouden voor innovatie, door afscheid te nemen van upgrades en veranderingen.
Denk je dat je SaaS kent? Dit on-demand softwaremodel heeft inmiddels een aantal nieuwe eigenschappen ontwikkeld waar je wellicht van staat te kijken. SaaS is flexibeler en beter op maat te snijden dan ooit tevoren. Zelfs IT raakt gevoelig voor de voordelen, nu er steeds meer nieuwe tools, strategieën en specialisten beschikbaar komen, en IT-executives merken dat ze tijd overhouden voor innovatie, door afscheid te nemen van upgrades en veranderingen.

De onweerstaanbare opkomst van SaaS
Denk je dat je SaaS kent? Dit on-demand softwaremodel heeft inmiddels een aantal nieuwe eigenschappen ontwikkeld waar je wellicht van staat te kijken. SaaS is flexibeler en beter op maat te snijden dan ooit tevoren. Zelfs IT raakt gevoelig voor de voordelen, nu er steeds meer nieuwe tools, strategieën en specialisten beschikbaar komen, en IT-executives merken dat ze tijd overhouden voor innovatie, door afscheid te nemen van upgrades en veranderingen.
We hebben hier te maken met perceptie die niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het fenomenale succes van NetSuite en Salesforce.com, twee gerenommeerde CRM-aanbieders die hun oorsprong hebben in Silicon Valley, heeft ervoor gezorgd dat het lijkt alsof de SaaS-technologie slechts één toepassing heeft, en dat het vooral een tool is voor marketeers en verkoopteams. Maar als je hier doorheen prikt, zul je zien dat SaaS een strategische tool begint te worden voor zowel grote als kleine gebruikers met een heleboel verschillende IT-behoeften.
Neem nou Medco Health Solutions in Franklin Lakes, New Jersey USA. Deze softwareleverancier voor de farmaceutische industrie heeft een waarde van 45,5 miljard dollar en meer dan 200.000 werknemers in dienst. Compliance is een strategisch onderdeel van het bedrijf. Jayme Antonoplos, directeur compliancemanagement, zegt dat werknemers zich aan een breed arsenaal aan reguleringen hebben te houden, waaronder interne ethiekmandaten, wetten rond geneesmiddelen in zijn algemeenheid en meer specifiek de Amerikaanse Health Insurance Portability en Accountability Act.
Tot 2006 beheerde het bedrijf zijn compliance-inspanningen met een lappendeken van intern geschreven applicaties. Daarna begon Medco met de overstap naar on-demand diensten van Axentis. Eén van de voordelen van SaaS (snelheid) heeft zichzelf inmiddels al bewezen tijdens een aantal recente overnames.
“Compliance-activiteiten moeten snel van start gaan,” gewoonlijk binnen 30 tot 60 dagen na overname van een nieuw bedrijf, zegt Antonoplos.
Ze zegt dat het lastig is te proberen de compliancy van een nieuwe organisatie te integreren in Medco’s zelfgeproduceerde software. Maar dankzij Axentis kan het overgenomen bedrijf meteen overstappen op dezelfde compliancediensten als Medco zelf.
Verbaast het je dat zo’n groot bedrijf SaaS gebruikt voor iets anders dan applicaties die zichtbaar zijn voor gebruikers? In het begin was SaaS, door zijn aard, beperkt tot pre-fab applicaties. Maar nu kunnen abonnees de software configureren naar wens van de eindgebruikers. Hier zijn nog enkele zaken die je wellicht niet wist van SaaS.
Het is niet alleen voor kleine bedrijven
Fans van SaaS wijzen vaak op de snelheid waarmee on-demand applicaties kunnen worden ingezet. Keitaro Shigemasa, CIO bij Link Theory Holdings (LTH), producent van het dameskledingmerk Theory, zegt dat tijd de belangrijkste factor was in hun beslissing om Sky IT Groups SkyPad business intelligence dashboard in te zetten voor verkooppuntanalyse. En net als Medco is Link Theory uit New York een groot bedrijf met verschillende belanghebbenden in het systeem.
“We hadden het zelf kunnen doen,” zegt Shigemasa. “Maar we hadden te weinig personeel en datawarehousingstools. Bovendien zou het ons minstens drie maanden hebben gekost.”
Het duurde slechts vier weken om SkyPad in te zetten, zegt hij. En Shigemasa prijst de dienst omdat het zijn personeel weinig moeite kost gebruikers te trainen en te ondersteunen.
Aan de andere kant van Amerika had Recreational Equipment Inc. (REI) in Kent, Washington, ook snelheid nodig. John Strother, director of merchandising operations, herinnert zich dat de BI-service van PivotLink op een donderdag van REI gegevens doorkreeg, en dat “de mensen het tegen dinsdag al als een onmisbare tool beschouwden.”
“Ik heb nog nooit iets zo snel zien gebeuren,” zegt Strother.
Aanvankelijk maakten 12 mensen op zijn afdeling gebruik van PivotLink; nu zijn meer dan 200 werknemers door het hele bedrijf heen ervan afhankelijk. REI zal PivotLink waarschijnlijk tegen 2010 uitbreiden naar zijn supply chain groep.
Het is kwaliteitssoftware
Doug Harr, CIO bij Ingres in Redwood City, Californië, legt uit dat de traditionele keuze in de IT “bouwen of kopen” is. Voor hem is die keuze nu veranderd in: “bouwen met open source of huren”.
Harr erkent dat hij zich op het uiterste randje van applicatie-inzet bevindt. Hij merkt ook op dat hij een enorme kans kreeg toen Ingres zich losweekte uit CA in november 2005, met gloednieuwe kantoren en een lege ruimte voor een datacentrum.
Het is zelfs nu nog radicaal voor een CIO om applicatiepakketten in te ruilen tegen een volledige SaaS- en open source-omgeving. Toch houdt Harr vol dat het niets te maken heeft met ideologieën of spaarzaamheid; het draait om betere software.
“Je bespaart met open source en software-as-a-service niet alleen kosten, je bent vooral ook meer innovatief bezig,” zegt hij.
Ingres heeft drie SaaS-ankers: het CRM-aanbod van Salesforce.com, financiële en accountingtools van Intacct, en human resources software van Automatic Data Processing. Daarnaast zijn een sales-compensatietool van Xactly en een contractmanagementtool van Apttus geïntegreerd via het Boomi-platform (nog zo’n SaaS-product).
Het is niet alleen voor CRM
Kenny Gravitt werkte 33 jaar lang bij IBM en Lexmark International aan het herstellen van gebruikte hardware en hergebruik of doorverkoop van onderdelen uit oude waar. Na een korte maar saaie periode van pensionering begon Gravitt afgelopen zomer Global Environmental Services LLC, een recyclebedrijf voor elektronica met 20 werknemers in Georgetown, Kentucky USA.
Door zijn ervaring met IBM’s ingewikkelde ERP-systemen begreep Gravitt hoe belangrijk het is de groeiende inventaris bij te houden van apparatuur en de tienduizenden verschillende onderdelen in zijn warehouse van 70.000 vierkante meter.
Dat is het moment waarop Gravitt SmartTurn ontdekte, een online inventarismanagementdienst uit San Francisco. Hij zegt dat SmartTurn ervoor heeft gezorgd dat zijn klanten uitgebreid inzicht hebben gekregen in zijn supply chain zonder een prijzige IT-investering te doen.
Door deze SaaS-tool, zegt hij, “hebben we al twee contracten gewonnen” met belangrijke computerleveranciers die het bedrijf betalen om hardware te recyclen in Kentucky. De leveranciers kunnen met SmartTurn via het Web in realtime de vorderingen bijhouden. “Het is ons voordeel ten opzichte van de concurrent,” aldus Gravitt.
Terwijl Ingres zich op het alleruiterste van de SaaS-aanwendingscurve bevindt, gaan andere bedrijven zeer zeker ook die richting op. Mark Davenport is IT-directeur bij Bosley, een dochteronderneming van Aderans Holding dat 850 miljoen dollar waard is. Bosley herstelt haar voor mannen in Beverly Hills. Volgens Davenport heeft het bedrijf al meer dan een jaar succes met het gebruik van on-demand software. “We willen het SaaS-model uitbreiden,” zegt hij.
Eén van Bosley’s noemenswaardige SaaS-tools is de service voor het plannen van afspraken van TimeTrade Systems uit Bedford, Massachusetts. Davenport zegt dat het Siebel-systeem dat het bedrijf eerst gebruikte “enorme gaten” had die zorgden voor dubbele boekingen en boze klanten. Hierdoor voelde het bedrijf zich gedwongen terug te vallen op een semi-handmatig proces.
Met TimeTrade kunnen Bosley’s adviseurs en medisch personeel hun beschikbare tijden op alle 19 medische kantoren invoeren. Klanten kunnen zien wie wanneer beschikbaar is en afspraken maken die goed in hun schema passen – zonder de kans op overlap.
Bosley gebruikt ook on-demand marketingsoftware van Silverpop Systems en data-opschoningstools van Stalworth. Davenport zegt dat Bosley bovendien overweegt over te stappen van zijn lokale CRM-pakket naar een SaaS-dienst van Oracle of Salesforce.com.
Net als Harr zegt Davenport dat hij onder de indruk is van het gemak waarmee SaaS-tools geconfigureerd kunnen worden naar interne behoeften, waarbij hij benadrukt dat TimeTrade’s afspraakdienst “95% doet van wat we nodig hebben” omdat het was aangepast. Maar net zo belangrijk is het dat TimeTrade openstaat voor het toevoegen van functies die Bosley in volgende versies nodig zal hebben.
“We zullen tot april moeten wachten, maar we hoeven geen investering te doen voor die nieuwe functionaliteit,” zegt Davenport.
Er zijn gebieden waar IT het SaaS-model wellicht beter kan laten liggen, maar er zijn steeds minder beperkingen. En voor nieuwe organisaties (of het nu startups zijn, spin-offs, of simpelweg nieuwe bedrijfseenheden binnen bestaande ondernemingen) is het gezien de breedte en diepte van het SaaS-aanbod lastig om nog investeringen in IT-infrastructuur te verantwoorden.
Zoals Harr van Ingres het zegt, zij het een tikkeltje overdreven: “Zet gewoon een draadloze router in de hoek neer, en klaar ben je”.
Reageer
Preview