In 2013 liet een onderzoek van Innotas zien dat 50 procent van de bedrijven die eraan deelnamen een IT-project heeft zien falen in de twaalf maanden voorafgaande aan het onderzoek. Drie jaar later blijkt er niets te zijn veranderd. Sterker nog, het recentste Project and Portfolio Management Survey geeft zelfs een verslechtering aan.
Nu zegt 55 procent van de 126 deelnemende IT-professionals dat zij in een jaar tijd een project hebben zien falen. Opmerkelijk omdat in 2014, dus tussen die beide genoemde onderzoeken in, juist slechts 32 IT-pro's een project zagen mislukken.
Het probleem lijkt niet te zitten in een tekort aan projectmanagers of technologische tools die organisaties kunnen helpen in het oplossen van dat probleem, zegt Tushar Patel van Innotas. Het probleem ligt meer in het toewijzen van middelen aan die projecten en het in lijn brengen van die middelen met de zakelijke doelen.
Roadtrip
"Ik heb een analogie die ik vaak gebruik. Stel je voor dat je op reis gaat. Je hebt 10 uur en je kan slechts drie tussenstops maken. Op de plaats van bestemming merk je dat er het in 8 uur hebt gered en dat je onderweg slechts twee maal bent gestopt. Dat is geweldig! Behalve dat je in Eindhoven bent beland terwijl je naar Groningen wilde. En dat is de situatie waarin bedrijven zich steeds maar weer in bevinden - ze kijken naar de kosten en processen zonder te kijken naar het resultaat en of er wel of geen zakelijke waarde in die projecten zit. Ze zien door de bomen het bos niet meer", zegt Patel.
[Meer lezen over falende projecten? Alles op een rijtje.]
Dit probleem komt doordat de projectresultaten niet overeenkomen met de zakelijke doelen, waardoor er geen zakelijke waarde uit die IT-projecten wordt gehaald. Van de bevraagde IT-managers zegt 54 procent dat een van hun grootste uitdagingen is het in lijn brengen van de IT-projecten met de zakelijke doelen en slechts 31 procent meldt zich te richten op het leveren van waarde aan de business. Daarentegen zegt 50 procent dat hun voornaamste focus ligt op het op tijd en volgens budget afleveren van het project.
Op de volgende pagina: stel prioriteiten.
Prioriteer
"Om dat op te lossen heb je meer focus nodig op het prioriteren. Dat gesprek begint met de projectleiding, de CIO en de COO om zo vast te stellen welke parameters moeten worden gebruikt om te bepalen welke projecten het meest belangrijk zijn, en vervolgens uit te vinden hoe je dat gaat doen", zegt Patel.
Zakelijke leiders moeten tevens ervoor zorgen dat voor het gehele bedrijf duidelijk wordt waaraan wordt gewerkt, vindt Patel. Als iedereen binnen het bedrijf begrijpt welke projecten prioriteit hebben en waarom dat zo is, kunnen middelen, mankracht en energie worden gestoken op die projecten, zolang het binnen het budget en personeelsbezetting past.
Lees ook: Hoe red je een falend project van de ondergang?]
Natuurlijk helpt het als je meer professionals binnen je projectmanagement kan halen; de vraag naar IT-professionals met die vaardigheden neemt nog steeds niet af, zegt Patel. Maar belangrijker is dat bedrijven hun projecten en prioriteiten in lijn brengen met de bredere bedrijfsstrategie en -doelstellingen als ze het aantal mislukte projecten willen terugbrengen.
"Als we het voorbeeld van de roadtrip weer nemen: de meeste mensen stappen in de auto en beginnen te rijden; ze vertrouwen er simpelweg op dat de middelen, de wegenkaart en de koers al zijn geregeld. Je moet die zaken juist aanpakken voordat je de weg opgaat - en dat is hetzelfde wat we met projecten moeten doen."
Wij willen de weergave en uitkomsten van deze onderzoeken niet te kort doen, evenals de reactie eerder gegeven.
IT ICT 100% premiditadet matter
IT ICT is een strategisch vehikel, een carrier, die voor 100% voorspelbaar is. Dat mensen dat niet zijn dat is dan ook meteen de openbaring van het falen in en met IT ICT. Dat het falen steeds vaker voor lijkt te komen en zelfs vaker voor zal gaan komen? Dat is bij deze een garantie.
Lineair vs Dynamisch
Er zijn drie typen mensen in en met IT ICT. Mensen die van IT ICT gebruik maken, mensen die werken in de IT ICT en IT ICT professionals. 99% van de mensen die gebruik maken van IT ICT en ruwweg 90% van de professionals werkend in IT ICT, hebben geen enkel idee van de wetmatigheden waar IT ICT aan onderworpen is. Ruim 80% van de IT ICT professionals overigens ook niet. Dat is meteen de volgende reden waarom het zo vaak mis gaat in en met IT ICT. Mensen die dingen willen die contra de werking en wetmatigheden zijn en mensen die dingen doen waarvoor dit alles niet ontworpen is.
Pas wanneer iedereen op eenzelfde niveau zit waar het die wetmatigheden en principes van IT ICT aan gaat, zul je de enorme reeksen aan falen, de vervolgschades, de naam en reputatieschades, meteen doen dalen. Want als je begrijpen wil, aannemen wil, dat IT ICT 100% voorspelbare materie is die op een bepaalde manier moet worden benaderd, ga je doen waarvoor IT ICT als vehikel en carrier is bedoeld. Besparen.
Er zijn vier grote vijanden van een goed functionerende IT. Ook die zijn gewoon te benoemen en uit te bannen.
Doe je dat niet? Ook prima, dan zul je gegarandeerd zijn van heel veel hoge rekeningen. En daar is IT ICT uiteindelijk natuurlijk niet voor bedoeld.
[Link]
Er staat dat 50 % van de deelnemende (IT?)-bedrijven een mislukt project heeft gescoord, maar er staat niet hoeveel van die bedrijven met meer dan één mislukt IT-project te kampen heeft gehad en we weten ook niet hoeveel projecten die bedrijven in een jaar hebben gestart of welk percentage ervan mislukte.
Reageer
Preview