Er blijven zich maar problemen voordoen met de cloud. Is het niet Google Docs dat een storing heeft, dan is het wel Gmail of Microsoft Office 365 of Hotmail of SkyDrive. De storingen bij die diensten roepen vragen op over de betrouwbaarheid van cloud-diensten.
Consumenten
Voor consumenten die de cloud gebruiken, is het simpel: diensten als Hotmail of Gmail zijn gratis. Je krijgt waarvoor je betaalt. Dat betekent niet dat Google en Microsoft niet moeten doen wat in hun vermogen ligt om ervoor te zorgen dat de dienst beschikbaar is.
Maar als je e-mail een uur offline is, is dat vermoedelijk niet het einde van de wereld. Je kunt je bericht ook twitteren of Facebooken, als je echt moet. Of nog beter: je loopt even de deur uit om te zien hoe de echte wereld eruit ziet.
Zakelijke gebruiker
Als u een zakelijke gebruiker bent die afhankelijk is van Google Apps of Office 365, dan zijn storingen wel wat meer dan een ongemak. Ze kunnen uw productiviteit behoorlijk ondergraven en uw business tot stilstand laten komen.
Voor sommige bedrijven is dat niet direct een groot probleem, maar de meeste bedrijven kunnen het zich niet permitteren dat hun e-mail en kantoorapplicaties offline zijn. Als de verliezen door storingen groter zijn dan de besparingen door het gebruik van cloud-diensten, dan gaat er iets mis.
Plan B
Cloud-dienstenaanbieders kunnen - en moeten - meer doen om storingen te voorkomen. Maar de realiteit is dat ze niet met alles rekening kunnen houden, en dus moet u een plan B hebben, en misschien wel een plan C.
Als uw communicatie afhankelijk is van Gmail, wat doet u dan als Gmail offline gaat? Als uw data is opgeslagen op Microsofts SkyDrive, hoe blijft uw bedrijf dan functioneren als de cloud van Microsoft crasht?
Reageer
Preview