Voor u besluit te migreren naar de cloud, moet u een aantal zaken op een rijtje zetten. Hieronder staan de belangrijkste:
Internettoegang
Voor cloud-applicaties is breedbandinternet van het grootste belang. Hoewel de dienstverlening van ISP's steeds beter wordt, zijn er overal wel eens problemen van tijd tot tijd.
En als er een outage plaatsvindt, moet u geduldig zijn. Uw outage wordt niet verholpen voordat het probleem voor alle andere gedupeerden ook is verholpen. Voor een cloud-migratie heeft u dus een goed contingency plan nodig met verschillende internetaansluitingen.
Support
Cloud-klanten weten lang niet altijd waar ze aan toe zijn als het gaat om klachten. MySAP, Salesforce.com, Flickr en andere cloud-aanbieders updaten hun software op basis van onbekende interne criteria. Verwacht niet dat ze u vertellen op welk moment ze toekomen aan de behandeling van uw wensen en klachten.
Juridische zaken
Van overheidswege wordt bepaald hoe mensen met vertrouwensfuncties kunnen communiceren met hun klanten. Maar hoe is de opslag van die communicatie geregeld? Bijna alle Web 2.0-diensten hebben onvoldoende backup-faciliteiten.
Bovendien is de fysieke locatie van de cloud-data onbekend. Europese wetgeving verbiedt dat bepaalde data de grens overgaan. Bedrijven zijn afhankelijk van de cloud-aanbieders voor compliance. Maar wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor eventuele overtredingen?
SLA's
Verschillende cloud-aanbieders hebben verschillende service level targets. Amazon, Rackspace en 3Tera hebben bijvoorbeeld allemaal een andere definitie van een storing.
Cloud computing is uiteindelijk gewoon een vorm van outsourcing, met dezelfde risico's en voordelen. En dus moet u zichzelf de vraag stellen: bent u er klaar voor om uw meest waardevolle data onder te brengen in de cloud?
Reageer
Preview