"Mobiliteit is een service. Klanten verwachten steeds meer dat zij niet alleen een auto, maar een compleet mobiliteitspakket voorgeschoteld krijgen." De grote meerderheid van de 321 bevraagde IT- en businessverantwoordelijken is het met deze uitspraak eens. Met de stelling dat met de zogenaamde 'Connected Car' beter aan de eisen van de auto-eigenaar wordt voldaan is ook de meerderheid eens.
In hoeverre de klassieke autobouwers daarvan zullen profiteren is een ander verhaal. Want door nieuwe spelers als Tesla, Google en Apple verandert de markt en daarmee de concurrentiedruk: "De traditionele automobielconcerns worden uitgedaagd om adequate antwoorden op het (toekomstige) aanbod van nieuwe concurrenten te vinden." Ook dit statement vinden de meeste deelnemers van de online-enquête realistisch.
Car sharing, openbaar vervoer en location-based services
Wat houdt een mobiliteitsoplossing eigenlijk in? Voor bijna twee derde van de bevraagden hoort daar de individuele mobiliteit met eigen auto bij. Iets meer mensen noemen ook het gebruik van car-sharing-diensten zoals DriveNow, Flinkster of Car2Go.
Bijna net zo veel hopen op integratie van het aanbod van het openbaar streekvervoer of andere vervoerders zoals luchtvaartmaatschappijen. Tenslotte wil 58% standplaats-gebaseerde services, die bijvoorbeeld op je bestemming laten zien waar de dichtstbijzijnde arts of apotheek is. De interesse in dergelijke oplossingen is in ieder geval groot, is het algemene beeld.
Mobiliteitsoplossingen - wie is de beste?
Wie is de beste als het gaat om het aanbieden van zulke mobiliteitsoplossingen bij één loket? Het liefst laten de bevraagden dit over aan internetconcerns als Google en Apple. Ruim een derde noemt deze branche. Slechts 19 procent noemt in deze context de klassieke automobielfabrikanten uit Duitsland, gevolgd door de "nieuwe" autobouwers zoals Tesla. Enkele deelnemers zijn van mening dat er totaal nieuwe serviceverleners of coöperaties moeten ontstaan, bijvoorbeeld "mobiliteits-verenigingen".
Heel anders waren de antwoorden op de vraag welke serviceverlener de bevraagden persoonlijk het liefst hadden, als het gaat om de criteria veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de services. Hier zou een meerderheid dan toch liever een klassieke autobouwer vertrouwen, bij voorkeur uit Duitsland.
De eigen auto verliest aan betekenis
Voor jongeren die nu 15-20 jaar oud zijn is het vanzelfsprekend om gebruik te maken van deze mobiliteitsservices. Ook op dit punt zijn de bevraagden het eens. Bovendien verwachten er veel dat het voor deze doelgroep in de toekomst belangrijker zal zijn om terug te kunnen grijpen op specifieke mobiliteitsdiensten dan een eigen auto te bezitten.
Dat IT in het algemeen voor de automobielbranche sterk aan betekenis wint, is voor de grote meerderheid duidelijk zichtbaar. Naar ruime schatting ontstaan er daarmee ook veel nieuwe banen op het gebied van IT bij de autobouwers.
VW-sjoemelschandaal en de gevolgen
Het algemene gevoel van verandering wordt echter verslechterd door het VW-sjoemelschandaal. Zo gelooft 47% van de bevraagden dat deze een uitwerking heeft op de groei van andere autoconcerns. Bijna 50% ziet daarin "een aansporing van de automobielindustrie tot meer innovatie". Toch verwacht nog ruim een derde van de deelnemers een langdurige imagoschade voor de Duitse automobielbranche. Meer dan 60% is optimistisch.
Vreselijk kul verhaal. Mensen willen een auto. Of de bus of trein. Niet een totaal pakket, zover denkt 99℅ helemaal niet. Zelfrijdende auto' s klinkt aardig, maar zal niet gaan werken, of ALLE auto's moeten zelfrijdend zijn, ze kunnen niet anticiperen.(veel menselijke rijders ook niet trouwens. ;-) )
En wat is nu de reden dat Google profiteert van het schandaal? Omdat een lijst van bevraagden antwoord dat ze meer vertrouwen hebben in een Google oplossing voor de mobiliteit? Die er dus nog niet is.
De titel van het artikel is dus niet sluitend met het artikel, wat ook erg vaag is.
Weet het niet hoor..
Voor het dagelijks woon-werk verkeer heb ik toch echt graag een eigen auto en niet een of andere sharing dienst.
En connected hoeft hij ook niet te zijn. beetje knappe navigatie unit en je vind ook wel de apotheek (als je dat zelf al niet wist waar jouw apotheker zit) en het vinden van een snackbar of supermarkt in de regio als je van je normale patroon afwijkt lukt daar ook wel mee.
Heb ik echt geen 24-7 4G verbinding voor nodig in de auto. Ik kan altijd nog even op de telefoon internetten voor waar wie of wat zit en diens openingstijden e.d.
Reageer
Preview