Computerworld ondervroeg in het eigen onderzoek 194 respondenten en vond uit dat er sprake is van een stijging van 13,1 procent is in bedrijven die hun IT-budget zien groeien ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld kunnen organisaties volgend jaar 4,3 procent meer aan technologie besteden. Vooral aan securitytooling, front-office technologie en zogenaamde SMAC-oplossingen wordt volgend jaar meer geld besteed. Hardware en services moeten eronder lijden; aan dit type IT wordt volgend jaar andermaal minder uitgegeven.
Gartner: minder macht voor IT-beslissers
De bevindingen van Computerworld.com liggen redelijk in lijn met die van Gartner, dat begin oktober prijsgaf dat de IT-budgetten wereldwijd in 2015 met 1 procent zullen toenemen. Het analistenbureau ondervroeg liefst 2800 CIO's en rapporteert dat liefst 79 procent een toename van het budget ziet.
Maar wat Gartner ook ontdekte, was dat IT-budget weliswaar nog steeds door IT-managers en CIO's gecreƫerd wordt, maar dat de goedkeuring steeds vaker bij andere bestuurders en line-of-business managers komt te liggen. Ook liet Gartner zien dat er van de meer strategische rol voor senior IT-leiders weinig terecht komt: CIO's zijn gemiddeld vijf procent meer tijd kwijt aan het draaiende houden van de IT-organisatie dan in 2011. CIO's zouden dan ook meer moeten delegeren en zich op omzetcreatie richten in plaats van kostenbeheersing, vindt Gartner.
Kostenbesparing blijft agenda's domineren
Ook Computerworld ondervond dat de meeste IT-managers (53 procent) nog steeds kostenbesparing bovenaan hun prioriteitenlijst hebben staan. Pas daarna volgen het automatiseren van bedrijfsprocessen (47 procent) en optimalisatie van bestaande investeringen (44 procent).
De reden dat CIO's zich meer met operationele issues moeten bezighouden, is volgens marktonderzoeker Jason Hayman van TekSystems terug te voeren op de business-units die buiten IT zelf hun technologie aanschaffen. "Nu bellen ze IT en zeggen ze: 'Dit systeem moet ook met andere applicaties integreren'." Het gevolg is dat er volgens Hayman allerlei back-office problemen en technische issues ontstaan waar de CIO voor mag opdraaien.
Reageer
Preview