IT-consumerization is…
- “The specific impact that consumer-originated technologies can have on enterprises; Reflects how enterprises will be affected by, and can take advantage of, new technologies and models that originate and develop in the consumer space, rather than in the enterprise IT sector" (Gartner, 2011)
- “Consumerization is the increasing influence that our technology experiences as consumers - both hardware and software - have on the technology that we expect to use at work." (Forrester, 2011)
- “…also referred to as “bring your own device" or BYOD, describes an environment in which employees use personal technology - laptops, smart phones, tablets, and even desktop PCs - to access corporate networks, applications and data." (PWC, 2011)
- “Employees using mobile consumer technologies (e.g., smartphones and tablets) for work." (CISR, 2011)
- “The combination of dual-use devices, public networks and related services is what we call consumerization." (CSC, 2004)
U begrijpt, IT-consumerization is een hot topic. Het krijgt volop aandacht, iedereen praat erover en terecht. Wat ons betreft kan er niet genoeg belangstelling zijn voor de alomtegenwoordigheid van IT-consumerization. Puur omdat deze aandacht ons dwingt om met een nieuwe bril naar consumenten-IT en impact hiervan op de werkvloer-IT te kijken.
Maar dat iedereen er verschillende ideeën op na houdt heeft ook nadelen. Dit begint al met het feit dat alle experts en onderzoeksbureaus hun eigen definitie hanteren. Voor de één is consumerization van IT hetzelfde als Bring Your Own Device (BYOD), voor de ander gaat het sec over het toenemende aanbod van IT voor consumenten. Eenduidigheid ontbreekt.
Misschien maken we het veel moeilijker dan het is. Een van de meest letterlijke manieren om de 'verconsumentering van IT' uit te leggen is het te interpreteren als: IT komt steeds meer beschikbaar, en wordt steeds meer geschikt gemaakt, voor de consumentenmarkt. IT verlaat het exclusieve domein van IT-deskundigen en is nu in een stadium van zijn ontwikkeling beland waarin het geschikt is voor massaconsumptie, net zoals dat ook met de televisie, de telefoon, de auto en de gaslamp is gebeurd.
Zo bekeken dient IT-consumerization als oorzaak gezien te worden voor allerlei trends die zich momenteel ontpoppen. Het zijn voornamelijk deze gevolgen die interessant zijn en impact hebben op hedendaagse organisaties. Eén van die trends is BYOD, maar de IT-consumerization leidt tot veel meer. Denk hierbij aan het gebruik van social media, webservices, het verschuiven van de werk/privé balans etc. Het zijn juist deze gevolgen waar organisaties mee worstelen.
Wilt u als CIO of IT-manager concreet resultaat boeken? Onderken dan dat (werkvloer) IT anders wordt door de alomtegenwoordigheid van IT-consumerization, maar praat daarna vooral over de specifieke gevolgen. Concentreer u op wat voor u het gevolg is - of dat nu architectuur, beveiliging, verstrekkingenbeleid, beheer of leveranciersmanagement is. Een zorgvuldige analyse van die gevolgen geeft u de middelen in handen om consumerization te vertalen naar effectieve en positieve maatregelen voor uw organisatie.
Daan van Nieuwenhuizen in consultant bij Berenschot.
Reageer
Preview