Iedereen had dit jaar de mond vol van Big Data. En niet ten onrechte. Volgens sommige schattingen bevat internet nu meer dan een zettabyte (1.000.000.000.000.000.000.000 bytes) aan informatie. En hoewel dat misschien al veel lijkt, is dat nog maar het begin.
Volgens schattingen zal de hoeveelheid data die bedrijven tot hun beschikking hebben in de nabije toekomst met 40 procent per jaar blijven groeien.
Explosie aan data
Het probleem voor de CIO is nu niet hoe hij nog meer data kan verzamelen, maar hoe hij de bestaande data kan aanwenden om er zinnige informatie uit te halen waar de business zijn voordeel mee kan doen.
Om vandaag de dag succes te hebben moet de CIO immers nadenken over de behoeftes van de organisatie. En met behulp van analytics kan hij in die behoeften voorzien terwijl hij tegelijkertijd de explosie aan data onder controle kan houden.
Verzuipen
Tot zover de theorie, want in de praktijk verzuipen veel CIO's op dit moment in de data. Het ontbreekt hen aan goede processen om al die data om te zetten in inzichten waarop ze kunnen handelen. Door de bomen is het bos niet meer te zien.
De CIO moet zich niet langer verslikken in Big Data. In plaats daarvan moet hij ervoor zorgen dat zijn organisatie er gebruik van kan maken.
Het is daarbij belangrijk om te weten dat de organisaties die zich richten op het meer en meer verzamelen van data, uiteindelijk een verloren strijd leveren. In de wereld van vandaag de dag weten bedrijven als Amazon, Google en Facebook al meer over de meeste klanten van een bedrijf dan die bedrijven zelf.
De truc is daarom niet om meer data te verzamelen dan uw concurrenten, maar om slimmer te zijn bij het verzamelen en gebruiken van data in uw organisatie.
Business intelligence
Om dit te bereiken moet de CIO zich veel meer gaan bezighouden met business intelligence. Hij moet de organisatie de weg wijzen: welke data-gedreven processen zijn fundamenteel voor de business en voor de manier waarop het bedrijf functioneert?
Niet alle data zijn belangrijk voor de business. Sommige gegevens zijn totaal onbruikbaar. Het maken van onderscheid tussen waardevolle en waardeloze data wordt één van de grote uitdagingen voor de CIO en zijn organisatie.
Behapbaar
Eén van de grootste uitdagingen waarmee de CIO nu al te kampen heeft, is het vinden van capaciteit en mensen met de juiste vaardigheden. Om echte waarde te halen uit Big Data is nieuwe expertise nodig. Anders is het onmogelijk de relevantie van de data juist in te schatten en de data aan te wenden voor het aanboren van nieuwe initiatieven.
Er is nu sprake van een enorm expertisetekort. Er zijn nog te weinig mensen in staat om chocola te maken van de grote hoeveelheden data. Ook om die reden is het verstandig niet te veel data te verzamelen, maar vooral de goede data te verzamelen. Big Data moet namelijk wel behapbaar blijven.
Reageer
Preview