
Laat u niet misleiden door een luidruchtige minderheid
Het is verleidelijk om marktanalyses te doen op basis van wat mensen op sociale media zeggen. Maar laat u niets wijsmaken: de kans is groot dat de luidruchtige minderheid op sociale media niet represe
Het is verleidelijk om marktanalyses te doen op basis van wat mensen op sociale media zeggen. Maar laat u niets wijsmaken: de kans is groot dat de luidruchtige minderheid op sociale media niet represe

Laat u niet misleiden door een luidruchtige minderheid
Het is verleidelijk om marktanalyses te doen op basis van wat mensen op sociale media zeggen. Maar laat u niets wijsmaken: de kans is groot dat de luidruchtige minderheid op sociale media niet represe
U hoeft geen specialist te zijn in digitale marketing om wel eens gehoord te hebben van 'social media analyse'. Diverse bedrijven bieden oplossingen aan waarmee het mogelijk is grote hoeveelheden berichten op sociale media zoals Twitter en Facebook te analyseren.
Bij presentaties over dergelijke software valt echter op dat degenen die dergelijke tools aanprijzen, vaak doen alsof het bij elkaar harken en analyseren van sociale media-data synoniem is met het peilen van wat 'de mensen' denken.
Bias
Het probleem dat daarbij steeds onvermeld blijft, is dat Twitteraars die over een bepaald onderwerp berichten de wereld insturen, niet per se representatief zijn voor de bevolking als geheel of een bepaalde groep consumenten waarin u geïnteresseerd bent.
Hoe kan het dat sociale media-data een bepaalde 'bias' bevatten terwijl diensten als Twitter juist openstaan voor iedereen? Het punt van dergelijke diensten is toch juist dat iedereen zich vrij kan uiten?
Wat menigeen echter over het hoofd ziet, is dat mensen niet veranderen als je ze een nieuwe manier van communiceren aanbiedt.
Zwijgende meerderheid
U bent vast en zeker bekend met het concept van de 'luidruchtige minderheid' en de 'zwijgende meerderheid'. We zien dit op tal van plaatsen terugkeren.
Of mensen nu in een vergadering zitten of zijn verzameld voor een workshop of aanwezig zijn bij een presentatie: de interactie wordt steevast gedomineerd door een klein clubje individuen. Alleen als de voorzitter er bij de andere aanwezigen op aandringt van zich te laten horen, kan daar verandering in komen.
Als deze zwijgende meerderheid aan het woord wordt gelaten, blijkt maar al te vaak dat de meningen van de luidruchtige minderheid niet overeenstemmen met die van de groep als geheel.
Geen tegenwicht
Bij sociale media, zeker als die de mogelijkheid bieden om te zenden (zoals bij Twitter), is er geen tegenwicht voor de luidruchtige minderheid. Er is immers geen equivalent van een voorzitter of moderator aanwezig om de alternatieve meningen over het voetlicht te brengen.
De meningen en sentimenten die u via sociale media verzamelt, zijn dus zeer waarschijnlijk niet representatief.
Dit alles betekent niet dat sociale media niet belangrijk zijn - integendeel: het is een prima middel om te communiceren met klanten. Maar als bron van kennis over wat men denkt of vindt, kan het zeer misleidend zijn als u niet corrigeert voor het feit dat degenen die op sociale media van zich laten horen, niet representatief zijn.
Reageer
Preview