
Waarom u een eigen SEO-specialist moet hebben
SEO-specialisten moeten contact onderhouden met allerlei afdelingen. Om die reden is het handiger een eigen SEO-specialist te hebben dan die functie te outsourcen naar een bedrijf.
SEO-specialisten moeten contact onderhouden met allerlei afdelingen. Om die reden is het handiger een eigen SEO-specialist te hebben dan die functie te outsourcen naar een bedrijf.

Waarom u een eigen SEO-specialist moet hebben
SEO-specialisten moeten contact onderhouden met allerlei afdelingen. Om die reden is het handiger een eigen SEO-specialist te hebben dan die functie te outsourcen naar een bedrijf.
De factoren die een rol spelen bij search engine optimization (SEO) veranderen continu. Ze vragen om een strategie waarbij het nodig is verschillende disciplines en verschillende afdelingen te betrekken. Is het gelet op deze factoren handiger om een SEO-specialist in te huren of om de taak te outsourcen?
Om effectief te zijn moeten SEO-specialisten vermoedelijk samenwerken met een redactie- of communicatieteam om content te creëren die voldoet aan de SEO-eisen. Ze moeten ook betrokken zijn bij de sociale media-strategie, samenwerken met ontwerpers en ontwikkelaars et cetera, et cetera.
Is dit een taak die u het best kunt overlaten aan een gespecialiseerd bedrijf of is online zo belangrijk voor uw organisatie dat u beter een full-time SEO-professional in dienst kunt nemen die als taak heeft om bij overal binnen de organisatie de SEO-belangen onder de aandacht te brengen?
Continue veranderingen
SEO is een vakgebied dat continu verandert. Wat ooit werd gezien als acceptabel, wordt nu beschouwd als een dubieuze techniek. Google voert voortdurend veranderingen door die gevolgen hebben voor SEO.
Google heeft meer dan 500 updates uitgevoerd in iets meer dan een jaar. De twee belangrijkste updates zijn de Panda-update (van februari 2011) en de Penguin-update (van mei 2012).
Het doel van de Panda-update was bedoeld om de search rankings te verlagen van sites die geen goede dienst bewijzen aan de eindgebruiker. Vaak gaat het daarbij om sites van content farms die louter materiaal van anderen kopiëren.
De Penguin-update was gericht tegen wat Google 'webspam' noemt. Denk daarbij aan het overmatig gebruik van niet ter zake doende keywords en het gebruik van grote hoeveelheden irrelevante uitgaande links.
SEO-expert Harvey Pearce stelt het als volgt: “Het SEO-landschap is de laatste jaren dramatisch veranderd en het is een zware taak om bij te blijven. Het is duidelijk dat riskante tactieken die de afgelopen jaren nog werkten, nu tegen je werken omdat je website erom bestraft kan worden."
Verleidelijk
Vanwege deze voortdurende veranderingen kan het wellicht verleidelijk zijn om een externe specialist in de arm te nemen. Maar uiteindelijk is het veel beter voor een bedrijf dat afhankelijk is van zijn web presence om een in-house SEO-positie te creëren.
Neem iemand voor wie SEO de enige en belangrijkste focus is. Deze persoon kan up-to-date blijven met betrekking tot alle nieuwe SEO-technieken en alle afdelingen helpen deze kennis in te zetten bij de ontwikkeling en aanpassing van sites.
Reageer
Preview