
Dit wordt het jaar van de CIO
Het vorige jaar zal om tal van redenen worden herinnerd maar echt geweldig was het niet. Tijd om te kijken wat 2012 ons zal brengen.
Het vorige jaar zal om tal van redenen worden herinnerd maar echt geweldig was het niet. Tijd om te kijken wat 2012 ons zal brengen.

Dit wordt het jaar van de CIO
Het vorige jaar zal om tal van redenen worden herinnerd maar echt geweldig was het niet. Tijd om te kijken wat 2012 ons zal brengen.
De trends die het bestaan van de CIO dit jaar zullen bepalen, hebben minder met technologie te maken en meer met gedrag. Deze verandering deed zich in het afgelopen jaar al voor en zal zich in het nieuwe jaar alleen maar verder doen gelden. Gedrag bepaalt waar de technologie naartoe gaat in plaats van omgekeerd.
Aan welke trends moet u voor 2012 denken?
1. Bring your own technology (BYOT)
Mijn autotelefoon was het eerste tech-apparaat dat niet gebonden was aan een plaats. Behalve dan dat hij natuurlijk wel gebonden was aan mijn auto. En dat accepteerden we gewoon. Een flink deel van de tijd vertelde je je collega's en vrienden dat je dan en dan niet bereikbaar was. Zo zat de wereld nu eenmaal in elkaar.
De gebruiker van vandaag de dag verwacht niet alleen dat hij zijn spullen overal kan gebruiken, hij verwacht ook dat hij zelf kan bepalen welk apparaat hij gebruikt. De technologie is irrelevant, het gaat erom wat je ermee kunt doen. Het is een kwestie van tijd voordat niemand meer gebruikmaakt van de laptop en smartphone die zijn baas ter beschikking heeft gesteld.
De werknemers van morgen krijgen ´tech-zakgeld' en de CIO moet zich vervolgens aanpassen aan de gadget die zij van dat geld kopen.
2. Het draait allemaal om de economie
De economie beheerst ons leven meer dan we wellicht zouden willen. Dat geldt ook voor de CIO. De IT-afdeling moet daarom een rol spelen bij het maken van zakelijke beslissingen binnen de organisatie - wat die besluiten ook zijn. Nu de onzekerheid zo groot is, is de CIO nog afhankelijker van de data die hij tot zijn beschikking heeft. Data management is dus van het grootste belang.
3. Social wordt nog belangrijker
Social is al lange tijd belangrijk in het privéleven van menigeen. Nu gaat ook het bedrijfsleven eraan geloven. Dit heeft een enorme impact op de manier waarop we werken. Zowel binnen de organisatie als in contacten met partijen daarbuiten, zoals klanten en leveranciers. De CIO moet hier de leiding in nemen.
4. Technologie is niet meer belangrijk
IT gaat fundamenteel steeds minder om technologie. Het concept van IT als een nutsvoorziening bestaat al langer, maar het wordt nu ook echt realiteit. De CIO is een Chief INFORMATION Officer: het belang van informatie is nog nooit zo belangrijk geweest. De CIO moet data omzetten in inzichten.
Reageer
Preview