
De luisterende CIO
Mark Settle, CIO bij BMC Software, leerde tijdens zijn carrière dat het de moeite waard is om te luisteren. Vooral naar de klant.
Mark Settle, CIO bij BMC Software, leerde tijdens zijn carrière dat het de moeite waard is om te luisteren. Vooral naar de klant.

De luisterende CIO
Mark Settle, CIO bij BMC Software, leerde tijdens zijn carrière dat het de moeite waard is om te luisteren. Vooral naar de klant.
Veel CIO's hebben het over het belang van de business, strategieën, leiderschap, mentorschap en communicatie. Het is echter vrij zeldzaam om ze te horen te praten over het luisteren naar klanten. Volgens Mark Settle, CIO bij BMC Software, kunt u dat als CIO echter niet genoeg doen.
Hij gelooft dat CIO's er verstandig aan doen om regelmatig mee te gaan met bezoeken van sales. "Het is een goede ervaring. Vaak blijkt er een groot verschil te bestaan tussen wat een bedrijf aanbiedt en wat nodig is."
Als voorbeeld noemt hij producenten van enterprise-software die de ene na de andere nieuwe versie van HR-, financiële of procurement-applicaties uitbrengen. "Dat is alleen maar het oppoetsen van de appel."
Mond houden
Settle probeert een nieuwe generatie CIO's het vak bij te brengen. Een belangrijk onderdeel daarvan is volgens hem het bouwen van relaties met leidinggevenden. "Lange tijd probeerde ik altijd de slimste te zijn, tot ik realiseerde dat het nog veel waardevoller kan zijn om je mond te houden."
Settle is er ook een groot voorstander van om de werkvloer af en toe even te laten voor wat hij is en de boer op te gaan. "Word geen gevangene van je organisatie", is zijn advies.
"Ik kan talloze e-mails lezen, Powerpoint-presentaties bekijken en interne coaching krijgen, maar dat maakt me alleen maar introverter."
Waarde
CIO's moeten aan de lange termijn denken. De CIO kan daarom geen 'beperkte technologie-specialist zijn die geen verstand van de rest van de business heeft', stelt Settle.
"Mijn probleem met de titel CIO is dat het niet goed de waarde weergeeft die we voor de organisatie hebben. IT is complex – er zijn maar weinig andere mensen in de organisatie die alle implicaties kunnen overzien. De CIO wordt maar al te vaak gezien als 'de man die begrijpt wat wij niet begrijpen'."
Of een CIO succesvol wordt, is volgens Settle afhankelijk van goede medewerkers. "Het team moet ervoor zorgen dat de CIO tijd kan vrijmaken om de toekomst uit te stippelen en de belangen binnen de organisatie te behartigen."
Reageer
Preview