
7 Tips voor goed leiderschap bij CIO's
Welke vaardigheden maken een CIO niet alleen tot een goede manager maar ook tot een goede leider? Onderzoek van Korn/Ferry en Gartner geeft antwoord.
Welke vaardigheden maken een CIO niet alleen tot een goede manager maar ook tot een goede leider? Onderzoek van Korn/Ferry en Gartner geeft antwoord.

7 Tips voor goed leiderschap bij CIO's
Welke vaardigheden maken een CIO niet alleen tot een goede manager maar ook tot een goede leider? Onderzoek van Korn/Ferry en Gartner geeft antwoord.
1. Leiderschap komt eerst, dan volgt de rest
Het onderzoek van Korn/Ferry en Gartner maakt duidelijk dat de best presterende CIO's effectief zijn omdat ze geloven in het idee dat alles wat ze willen bereiken, bereikt moet worden door mensen en met mensen. Ze bewijzen niet louter lippendienst aan dat idee. Ze leven het en ze leiden.
2. Leid anders dan u denkt
Een goed presterende CIO is een ontzettend complexe en creatieve denker. Maar als het aankomt op leiding geven, vertrouwen ze niet op hun analytische vaardigheden en kennis om de beste oplossing te bedenken. Ze werken samen met anderen om die oplossing te vinden.
3. Geef aandacht aan uw zachtere kant
Effectieve CIO's snappen de paradox dat u meer invloed kunt krijgen door bepaalde vormen van controle op te geven en door u kwetsbaar op te stellen. Die kwetsbaarheid stelt hen bovendien in staat om goede persoonlijke relaties op te bouwen met mensen. En dat zijn relaties binnen en buiten de organisatie waarmee ze mensen kunnen inspireren.
4. Knoop goede relaties aan voor goede resultaten
Deze vaardigheid hoeft niet te verbazen. Goed presterende CIO's besteden een flink deel van hun tijd en energie aan het onderhouden van relaties, met interne peers, externe aanbieders en met klanten. Ze investeren met opzet in relaties die als basis kunnen dienen voor het bereiken van goede resultaten.
5. Communiceer!
De beste CIO's weten dat hun collega's – met name hun ondergeschikten – altijd opletten. Ze begrijpen dat ze altijd op het podium staan. Ze maken daar gebruik van door belangrijke boodschappen constant te communiceren. Door hun focus op duidelijkheid en consistentie, authenticiteit en passie zorgen ze ervoor dat de boodschap niet alleen wordt begrepen maar ook geïncorporeerd. Ze willen emoties communiceren die ertoe leiden dat mensen de juiste beslissingen nemen.
6. Inspireer anderen
In ruil voor een salaris zijn de meeste mensen wel bereid te doen wat er zo ongeveer van hen wordt verwacht. Wilt u meer uit uw mensen halen, dan moet u hen ervan overtuigen dat ze betrokken zijn bij iets groters. De beste CIO's slagen er in een vergezicht te schetsen over hoe hun bedrijf het kan winnen van concurrenten en hoe de bijdragen van werknemers waarde kunnen toevoegen.
7. Werk aan mensen, niet aan systemen
Door te werken aan de ontwikkeling van mensen kunnen CIO's ervoor zorgen dat ze meer armslag hebben om resultaten te boeken. Ze weten ook dat het beste wat ze voor een organisatie kunnen doen het opleiden van een nieuwe generatie leiders is. Het zal hun erfenis zijn.
Reageer
Preview