Als de productiviteit afneemt, is de standaardreactie vaak om mensen te ontslaan, te outsourcen of te reorganiseren. We halen mannen in pakken binnen om te vertellen wat we verkeerd doen. En als dat allemaal niet werkt, dan kunt u zelf wel eens worden vervangen.
Er zijn tal van adviezen over hoe IT efficiënter kan werken. Maar de goede raad werkt niet altijd even goed. Laten we daarom eens kijken naar de nadelen van de traditionele oplossingen voor efficiency-problemen en de alternatieven daarvoor.
Minder werknemers leidt tot lagere kosten, toch?
Niet per se. Het stoppen met bepaalde werkzaamheden leidt tot kostenbesparingen, zeker als het toch al nutteloos werk was. Het ontslaan van mensen leidt ertoe dat het moeilijker wordt om het werk uit te voeren. En als de ontslagen werknemers worden vervangen door flexibele krachten bent u eerder meer geld kwijt dan minder.
Outsourcing moet wel goedkoper zijn
Zeker niet! Outsourcing werkt alleen als de outsourcer hetzelfde werk wat u nu doet veel efficiënter of goedkoper kan dan u.
Een outsource-partner kan een goedkopere oplossing vormen vanwege de economies of scale: bij een dienst waarvan veel organisaties gebruikmaken, kan hij de kosten delen. Maar als de outsourcer een dienst verleent die specifiek is voor uw bedrijf is hij vermoedelijk helemaal niet goedkoper, tenzij hij zijn werknemers veel slechter betaalt.
Vooraf vastgestelde prijzen zijn gunstig
Opnieuw: nee. Het belangrijkste voordeel van een vooraf vastgestelde prijs is dat u weet waar u aan toe bent. Maar ook aan een vooraf vastgestelde prijs hangt een prijskaartje. En ook voor de vendor geldt dat hij zijn risico's wil beperken. Daardoor komt het leveren van de best denkbare oplossing voor u pas op de tweede plaats.
Een nieuw computersysteem bespaart geld
Een nieuw computersysteem kan ervoor zorgen dat u betere diensten kunt verlenen, u kunt er de risico's mee beperken en het kan helpen met het nemen van betere besluiten. Een nieuw systeem kan werk automatiseren en de hoeveelheid fouten terugbrengen. Maar het komt maar zelden voor dat u er meer geld mee bespaart dan u er aan uitgeeft.
Niet dat er iets mis is met de aanschaf van een nieuw systeem. Maar overdrijf de mogelijke kostenbesparingen niet. De business zal u nooit meer geloven als het allemaal blijkt tegen te vallen.
Neem sneller beslissingen
Hoeveel informatie heeft u nodig om een besluit te nemen? Bedenk dat de tijd die u besteedt aan het nemen van een beslissing zeer kostbaar is. Zo moeilijk is het nemen van een besluit nu ook weer niet.
Minder geld is goed
Een bedrijf waarvoor ik ooit werkte, had zoveel geld dat het erg moeilijk was om iets op te leveren. Zolang er budget is, blijft IT doorwerken. Daarom kan het helemaal geen kwaad om af en toe een kleiner budget te hebben: u zult zaken alleen maar sneller af hebben.
Weg met de bureaucratie
Het is de wens van elke overheid: meer handen aan het bed, meer blauw op straat. Maar het lukt niet. In plaats daarvan komen er alleen maar steeds meer ambtenaren bij. Op IT-afdelingen zie je hetzelfde fenomeen. Een zekere mate van bureaucratie is onvermijdelijk als een organisatie volwassen wordt. Zorg er echter wel voor dat u meer mensen hebt die echt 'werken' in plaats van monitoren of faciliteren.
Reageer
Preview