Door de financiële crisis staan CIO's onder druk om op de kosten te besparen. Als een verstandige manager heeft u er waarschijnlijk al voor gezorgd dat u lagere tarieven betaalt aan uw leveranciers, dat het personeelsbestand is ingekrompen en dat er minder wordt gereisd.
Maar wat te doen als de organisatie nog meer besparingen eist? Dan is het tijd om ook eens naar de vraagzijde te kijken: de vraag naar IT-diensten kan immers niet onbeperkt blijven groeien in tijden van crisis.
Het binnen de perken houden van de consumptie van IT-diensten is een logische stap bij het besparen op de kosten. Ook voor de lange termijn kan dit goed zijn: organisaties kunnen 10 tot 20 procent besparen door de consumptie van IT-diensten aan banden te leggen.
Vraagmanagement
Het doel van vraagmanagement is om de consumptie van resources te beperken door business managers ervan te doordringen wat voor gevolgen hun wensen hebben voor de uitgaven van IT.
Het is geen overbodige luxe om de business duidelijk te maken wat voor kosten er zijn gemoeid met IT. Veel organisaties hebben nooit goed in beeld gebracht wat de vraag naar IT is en hoeveel dat kost.
Verborgen kosten
Er zijn vaak de nodige 'verborgen' kosten. Nieuwe projecten worden doorgerekend en kunnen om die reden worden afgeschoten. Maar bestaande processen – zoals de ondersteuning voor applicaties, de helpdesk, onderhoud aan de infrastructuur – blijven ondertussen ook kosten genereren. Daarop zit vaak nauwelijks meer controle.
Ook voor projecten die eenmaal zijn gestart, geldt vaak dat er lopende het project niet meer wordt gekeken naar wat er nu precies uitgaat. Daar valt dus eveneens winst te boeken.
Reageer
Preview