
De zeven hoofdzonden voor CIO's
IT-managers die zonder zonden zijn, bestaan niet. Of het nu gaat om een gadget-verslaving, het niet delen van informatie of het ten onrechte boos worden op medewerkers: we doen het allemaal wel eens.
IT-managers die zonder zonden zijn, bestaan niet. Of het nu gaat om een gadget-verslaving, het niet delen van informatie of het ten onrechte boos worden op medewerkers: we doen het allemaal wel eens.

De zeven hoofdzonden voor CIO's
IT-managers die zonder zonden zijn, bestaan niet. Of het nu gaat om een gadget-verslaving, het niet delen van informatie of het ten onrechte boos worden op medewerkers: we doen het allemaal wel eens.
CIO.com zet de zeven hoofdzonden voor CIO's op een rijtje. Leer ervan.
IT-zonde nr. 1: Verlangen naar nieuwe technologie
Er bestaan tal van verlangens binnen de IT-wereld, maar de schadelijkste vorm voor de IT-afdeling is het verlangen naar gadgets. "IT-managers hebben de neiging om ten onrechte te kiezen voor de nieuwste processors en de beste hardware. Ze doen dat alleen maar om 'bij te blijven'. En dat terwijl de huidige technologie in veel gevallen prima werkt", stelt James J. DeLuccia, schrijver van IT Compliance and Controls.
IT-zonde nr. 2: Op informatie blijven zitten
Oké, het is niet zo'n geldverslindende afwijking als de zucht naar steeds maar weer nieuwe technologieën, maar het niet delen van informatie, maar hij komt wel vaker voor: het niet delen van informatie. Veel mensen denken dat het onder de pet houden van belangwekkende informatie de beste manier is om de security te waarborgen. Leuk in theorie, maar vaak rampzalig in de praktijk. Uw organisatie moet ook door kunnen draaien na een calamiteit waarbij u niet aanwezig bent. En dat gaat vrij lastig als u te weinig informatie deelt.
IT-zonde nr. 3: Gierigheid
Als een IT-project mislukt, komt dat maar al te vaak door de dodelijke combinatie van arrogantie en hebzucht. Arrogante klanten vragen het onmogelijke; consultants beloven zaken waarvan ze weten dat ze onmogelijk zijn; en u zit daar ergens middenin. Terwijl de kosten maar door blijven stijgen, moet u een knoop doorhakken. En dat is het moment dat gierigheid om de hoek komt kijken. U kiest voor een technologie die weliswaar goedkoper is, maar die niet blijkt te werken. Uiteindelijk bent u daardoor alsnog duurder uit.
IT-zonde nr. 4: Niet genoeg rondkijken
IT-professionals zijn hard werkende mensen. Maar vaak zijn ze niet bereid buiten hun eigen comfort zone te komen. Ze begrijpen daardoor niet goed wat er binnen de organisatie als geheel speelt. "Het gevolg is dat de IT-manager blij in zijn kamer zit. Hij is ervan overtuigd dat hij de juiste beslissingen heeft genomen. Terwijl hij in werkelijkheid allerlei zaken heeft gedaan waaraan de rest van de business niets heeft."
IT-zonde nr. 5: Afgunst binnen de organisatie
In elke organisatie ontstaan na verloop van tijd verschillende koninkrijkjes. Mensen stoppen met het delen van informatie en in plaats daarvan schermen ze hun eigen afdeling af. Het gevolg: dubbel werk en onenigheid die fnuikend kan zijn voor de organisatie.
IT-zonde nr. 6: Management by intimidation
Uit je slof schieten tegenover het personeel is nooit een goede manier om werknemers te motiveren. "Op die manier demoraliseer je je mensen en creëer je een mentaliteit waarbij werknemers er in de eerste instantie op uit zullen zijn om hun eigen straatje schoon te vegen", zegt Marcelo Schnettler, die voor zes verschillende CIO's heeft gewerkt. "Dat leidt tot het naar elkaar wijzen en een gebrekkige samenwerking."
IT-zonde nr. 7: Trots
Trots komt om de hoek kijken als IT-managers denken dat ze alles weten over een bepaald onderwerp, terwijl ze er in werkelijkheid maar weinig van af weten. De arrogantie die daar het gevolg van is, kan een organisatie miljoenen kosten. De enige oplossing is nederigheid. Bovendien moet een manager verantwoordelijkheid durven nemen voor zijn fouten.
Reageer
Preview