
Hoe Cisco de crisis overleeft
De huidige recessie lijkt voor Cisco in niets op de neergang van 2001. Dat is volgens CEO John Chambers te danken aan voortdurende kostenbesparingen en de opkomst van nieuwe technologieën en markten.
De huidige recessie lijkt voor Cisco in niets op de neergang van 2001. Dat is volgens CEO John Chambers te danken aan voortdurende kostenbesparingen en de opkomst van nieuwe technologieën en markten.

Hoe Cisco de crisis overleeft
De huidige recessie lijkt voor Cisco in niets op de neergang van 2001. Dat is volgens CEO John Chambers te danken aan voortdurende kostenbesparingen en de opkomst van nieuwe technologieën en markten.
De omzet en winst van Cisco daalden weliswaar in het eerste kwartaal, maar Chambers verklaarde eerder deze maand bij de presentatie van de cijfers dat hij aanwijzingen heeft dat het ergste economische leed alweer is geleden. Hij heeft ook hooggespannen verwachtingen van de prestaties van Cisco als de economie weer aantrekt.
In 2001, toen de telecombusiness crashte als gevolg van het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel, was Cisco in feite een switch- en router-bedrijf. De meer geavanceerde technologieën die Cisco op dat moment ontwikkelde zoals unified communications, security en optical zouden pas jaren later gaan bijdragen aan de winst. Het bedrijf zette het mes daarom diep in de kosten. Er werd 25 procent bespaard en er vielen ontslagen.
Vandaag de dag gaat het Cisco een stuk beter. 25 Procent van de omzet komt nu van nieuwe technologieën en het bedrijf werkt aan 30 nieuwe technologieën en markten, aldus Chambers. Het bedrijf heeft nu ook meer cash achter de hand: 34 miljard dollar in 2008.
In plaats van het bedrijf te laten inkrimpen en uitdijen op de golven van de economie, zijn de besparingen die Cisco nu doorvoert permanent. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het terugbrengen van de reiskosten van 750 miljoen dollar per jaar naar 240 miljoen dollar per jaar door gebruik te maken van de door Cisco ontwikkelde TelePresence-systemen die werknemers in staat stellen om elkaar te spreken via virtual meetings.
Cisco kan eenvoudig toetreden tot nieuwe markten omdat het zijn managementstructuur heeft aangepast van een top-down-systeem naar een systeem waarbij de beslissingsbevoegdheden meer decentraal zijn geregeld, stelt Chambers. Een paar jaar geleden werden de beslissingen door 10 mensen genomen, nu zijn er zo'n 750 mensen zwaar betrokken bij het uitstippelen van het beleid. Dat aantal zal verder oplopen tot 3.100. Chambers waarschuwt echter dat teamwork en collaboration niet altijd werken. Soms is duidelijk aansturing van bovenaf noodzakelijk.
"Mijn fout is altijd geweest dat ik te traag was", zegt Chambers. "Als je wacht totdat alle teamleden akkoord gaan, ben je vermoedelijk te laat."
Reageer
Preview