Ondanks het feit dat Internet Explorer (IE) standaard is geïnstalleerd op Windows-computers, verdwijnt de browser bij veel bedrijven als voorkeursbrowser. Google Chrome krijgt een steeds groter marktaandeel in de zakelijke wereld, omdat werknemers er de voorkeur aan geven en omdat het effectiever toegang verleent tot SaaS en andere webapplicaties en websites. Chrome biedt daarnaast ondersteuning voor meerdere platforms (PC en Mac). Gartner voorspelt dat Chrome Internet Explorer tegen 2017 zal hebben ingehaald in het bedrijfsleven.
Meerdere browsers toestaan
Hoewel CIO's van veel bedrijven traditioneel de voorkeur geven aan het standaardiseren op een enkele browser, hebben veel bedrijfskritische applicaties (met name applicaties die gebaseerd zijn op HTML 5) specifieke, oudere versies van Internet Explorer nodig, vooral IE8. Gartner voorziet dat zulke applicaties in de loop van 2017 door 25% van de bedrijven zal worden gebruikt, wat de pogingen tot browser-standaardisatie tegen zal werken. Gartner adviseert zelfs om volledig afstand te nemen van strategieën die gebaseerd zijn op het standaardiseren van een enkele browser en een 'tweeledige' aanpak te volgen die het beheer van meerdere browsers voor de meeste doeleinden toestaat.
Nu bedrijven afhankelijker worden van clouddiensten, wordt browser-compatibiliteit een steeds groter obstakel. Veel applicaties die afhankelijk waren van oudere versies van Internet Explorer naderen het einde van hun levenscyclus, omdat de vraag naar mobiele toegang tot die applicaties toeneemt, terwijl werknemers een steeds geraffineerdere gebruikservaring eisen in hun zakelijke applicaties.
Oude applicaties uitfaseren
Standaardiseren op oudere versies van Internet Explorer zal nog moeilijker te verdedigen zijn na januari 2016, wanneer Microsoft de ondersteuning van IE 8, 9 en 10 beëindigt en bedrijven die afhankelijk zijn van deze browsers voor verouderde applicaties voor nieuwe browser-gerelateerde beveiligingsproblemen komen te staan. Zij zullen een strategie nodig hebben om de toegang tot deze minder veilige browsers tegen te gaan en het gebruik van de verouderde applicaties moeten beperken om de risico's te verkleinen. Dit kan voor bedrijven een goed moment zijn om voor IE8 gebouwde applicaties uit te faseren.
De gemiddelde IT-afdeling zal meerdere browsers ondersteunen. Omdat iedere werknemer in de loop van de dag waarschijnlijk verschillende apparaten zal gebruiken en op elk apparaat potentieel een andere browser draait, zijn automatisering en selfservice bij updates voor bedrijven niet langer optioneel. Ze zijn essentieel voor bedrijven die de browser-flexibiliteit willen bieden die medewerkers verwachten, vooral wanneer organisaties bring-your-own-device (BYOD) omarmen.
Op de volgende pagina: toekomstbestendige strategieën
Browser-diversiteit zal online beveiliging belangrijker maken dan ooit. IT wil voorkomen dat gebruikers veiligheidsrisico's veroorzaken door het bezoeken van onbeveiligde sites of het gebruik van onbeveiligde clouddiensten. Fijnmazige 'whitelists' van veilige websites en contextbewuste regelgeving voor verschillende browsers zullen IT helpen om de veiligheid te verbeteren, terwijl werknemers nog steeds de flexibiliteit krijgen om verschillende soorten browsers te gebruiken.
Toekomstbestendige strategieën
De diversiteit aan toepassingen die werknemers nodig hebben om productief te zijn blijft groeien, zowel in aantal als in complexiteit. De rest van dit decennium zal een uitdaging voor IT-teams vormen, omdat veranderingen die in gang zijn gezet door Microsoft, Google, Apple, Amazon en honderden kleinere innovators, het conventionele idee van desktopondersteuning steeds irrelevanter maken.
Tegenwoordig hebben werknemers en freelancers een unieke combinatie van interne middelen, lokaal geïnstalleerde apps, virtuele apps en clouddiensten nodig. Om een positieve ervaring voor het personeel te realiseren en om werknemers productief te houden, moet IT de controle terugkrijgen over wie toegang heeft tot deze diensten, in welke gepersonaliseerde contexten. IT-afdelingen moeten zichzelf zien als "technologie-facilitator" en niet als "technologie-blokkade". Daarvoor zijn echter wel tools nodig die innovatieve digitale werkplekoplossingen bieden voor het opleveren van diensten.
Ondernemingen moeten strategieën ontwikkelen voor het optimaliseren en unificeren van toegang tot applicaties en data, gericht op de mobiele, apparaat-agnostische werknemer. Dergelijke strategieën moeten geautomatiseerde levering en retournering van alle soorten applicaties bieden, gebaseerd op contextbewustzijn. Om volledige productiviteit van het personeel mogelijk te maken is selfservice van alle IT-diensten voor traditionele, cloud en mobiele platformen noodzakelijk. En om de snelheid en schaalbaarheid van zakelijke technologie te verhogen, gaan organisaties verschuiven in de richting van private en publieke cloudmodellen.
Werkplekmoderniseringsinitiatieven zullen essentiële stappen worden voor de IT-afdeling naar een meer strategische relatie met de rest van het bedrijf. Vandaag kan het om belangrijke updates van de infrastructuur gaan en het toegankelijker en veiliger maken van apps en diensten voor werknemers. Morgen kan dat het personaliseren en beveiligen van medewerkers op allerlei nieuwe apparaten en toegangspunten betekenen. IT-afdelingen die de zakelijke IT blijven benaderen vanuit een apparaat-centrisch perspectief, missen de kans om medewerkers meer te betrekken, kosten te reduceren en de risico's te beperken.
Reageer
Preview