
'Ik wil mijn BlackBerry terug!'
Niet iedereen is blij met Android en iOS in het bedrijfsleven. Sommige werknemers willen hun geliefde BlackBerry terug.
Collega-journalist Tom Kaneshige van CIO.com werd onlangs met een opvallend bericht geconfronteerd. Een IT-manager van een grote investeringsbank in New York vertelde hem dat werknemers smeken om hun oude, vertrouwde BlackBerry.

'Ik wil mijn BlackBerry terug!'
Collega-journalist Tom Kaneshige van CIO.com werd onlangs met een opvallend bericht geconfronteerd. Een IT-manager van een grote investeringsbank in New York vertelde hem dat werknemers smeken om hun oude, vertrouwde BlackBerry.
"Het is een nachtmerrie", zegt de IT-manager die anoniem wil blijven. BYOD binnen zijn organisatie is uitgedraaid op een zooitje en werknemers balen van de problematiek. Het bedrijf probeerde vier verschillende MDM-oplossingen, maar stuitte telkens op onmogelijkheden die met BlackBerry wel vanzelfsprekend zijn.
Zo kon het ene MDM-product wel werken met containerisatie, maar ontbraken push-notificaties voor e-mail. Het andere liet verkopers geen e-mail vanuit de Salesforce app sturen en weer een ander product stelde het bedrijf niet in staat PDF's te openen met GoodReader, vertelt de manager.
"Gebruikers worden er gek van", verzucht hij tegenover CIO.com. "We zijn een investeerder met ongeveer honderd knappe koppen in dienst. Het is heel erg moeilijk om hen tevreden te stellen."
MDM schaadt privacy
Een algemeen probleem met MDM-oplossingen voor Android en iOS is het negatieve effect dat zij hebben op de accu van apparaten, maar de grootste gruwel is het gebrek aan privacy. Zo liet een MDM-product de gebruiker precies zien wat de beheerder aan het doen was en dit was niet uit te schakelen.
"Dit creƫerde een kloof tussen IT en de gebruikers", klaagt de IT-manager. "We werden gezien als Big Brother. Iedereen was ervan overtuigd dat we hen bespioneerden, terwijl we enkel data probeerden te beschermen."
IT zette soms de locatievoorzieningen van het MDM-systeem aan en ook dat werd opgemerkt. Werknemers worden liever niet gevolgd en al helemaal niet als zij op reis zijn in het buitenland. Personeel kocht over de grens vaak een tweede smartphone om rustig te kunnen bellen en internetten en liet de bedrijfstelefoon op de hotelkamer achter.
'Ontwerp iPhone en Android niet bedoeld voor zakelijk gebruik'
Ondertussen is het zo ver gekomen dat 60 procent terug wil naar de oude, vertrouwde BlackBerry's. De IT-manager wijt de problematiek aan het feit dat iPhones en Androids ontworpen zijn als consumentenproducten en IT teveel inbreuk moet maken op de gebruikservaring om deze in een zakelijke context te laten werken.
Wat een leuk bedachte reclame!
Reageer
Preview