
IT nog veel bezig met onderhoud en trouble shooting
IT-afdelingen van middelgrote bedrijven zijn maar een beperkt deel van hun tijd bezig met strategische activiteiten.
IT-afdelingen van middelgrote bedrijven zijn maar een beperkt deel van hun tijd bezig met strategische activiteiten.

IT nog veel bezig met onderhoud en trouble shooting
IT-afdelingen van middelgrote bedrijven zijn maar een beperkt deel van hun tijd bezig met strategische activiteiten.
Onderzoek (pdf) van Rackspace Hosting onder IT-beslissers bij 500 middelgrote bedrijven wijst uit dat IT-teams van middelgrote ondernemingen nog steeds meer dan de helft van de tijd (56 procent) bezig zijn met serveronderhoud en trouble shooting. Slecht 28 procent van de tijd wordt gespendeerd aan strategische activiteiten.
Ondanks de brede beschikbaarheid van cloud- en managed hosting blijven veel organisaties vasthouden aan fysieke servers, waardoor hun IT-teams opgescheept blijven zitten met het oplappen van servers, capaciteitsproblemen en de altijd aanwezige vraag van het MT om meer te doen met minder.
Weinig vooruitgang
De meeste bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zeer weinig vooruitgang hebben geboekt of zelfs stappen terug hebben gezet op het gebied van serverbeheer. De meerderheid (59 procent) van de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk geeft toe dat ze of te veel servers heeft aangeschaft - wat zonde van het geld is - of juist te weinig, waardoor een tekort aan capaciteit is ontstaan. In 2009, toen RackSpace een vergelijkbaar onderzoek deed, was dit percentage nog 55 procent.
In de Verenigde Staten is het nog erger. Daar geeft meer dan tweederde (67 procent) aan het verkeerde aantal servers te hebben aangeschaft. In 2009 was dat nog maar bij 47 procent van de respondenten het geval.
Wachtstand
De meest recente resultaten wijzen uit dat 38 procent van de ondervraagden verwacht dat ze hun in-house servers binnen vijf jaar outsourcen. De grootste barrières om momenteel over te stappen op cloud hosting zijn voor hen vragen over de beveiliging (54 procent), betrouwbaarheid (47 procent) en ROI (42 procent).
Dit zorgt ervoor dat er meer bedrijven in de 'wachtstand' staan dan werd voorspeld in 2009. Zo is beveiliging momenteel een zorgpunt voor twee keer zoveel respondenten dan verwacht in 2009 (54 versus 27 procent).
Uitdaging
"In 2009 wisten twee op de vijf respondenten niet wat cloud computing was. Nu, in 2012, weet iedereen dat wel en heeft een mening over de voordelen en uitdagingen ervan", stelt Fabio Torlini, VP of Cloud van Rackspace.
"De uitdaging voor middelgrote organisaties is om te stoppen met het onnodig in huis houden van hun servers en zichzelf de kans te gunnen zich te richten op echt belangrijk werk. De uitdaging voor cloud service providers is klanten te voorzien van het juiste advies en diensten zodat meer van hun klanten de drempel over durven te gaan."
Reageer
Preview