
Een wereld zonder e-mail
Nu er tal van nieuwe sociale tools zijn om kennis te delen binnen een organisatie wordt het tijd om eens kritisch naar de rol van e-mail te kijken.
Nu er tal van nieuwe sociale tools zijn om kennis te delen binnen een organisatie wordt het tijd om eens kritisch naar de rol van e-mail te kijken.

Een wereld zonder e-mail
Nu er tal van nieuwe sociale tools zijn om kennis te delen binnen een organisatie wordt het tijd om eens kritisch naar de rol van e-mail te kijken.
Atos wil dat werknemers elkaar in 2014 niet meer e-mailen. En daarmee is het bedrijf niet de enige die probeert het aantal interne e-mailberichten tot nul terug te brengen. Luis Suarez, een social computing evangelist bij IBM, begon vier jaar geleden al met zijn 'wereld zonder e-mail'-beweging.
Zijn resultaten zijn indrukwekkend. In plaats van de 30 tot 40 e-mails die hij in 2008 per dag ontving, komt hij nu uit op 16 mails per week. Andere IBM-medewerkers volgen hem en prediken het 'working outside the inbox', oftewel WOTI.
Vertrouwelijke conversaties
Je zou denken dat zo iemand een sterke anti-mail-boodschap heeft, maar het tegendeel is waar. Zijn ervaringen hebben ervoor gezorgd dat hij e-mail nog steeds waardeert. Volgens hem kan mail toekomst hebben als een stuk gereedschap om interessante content aan te raden die elders staat opgeslagen.
Mail zal ook gebruikt blijven worden voor sommige belangrijke traditionele activiteiten. Denk aan het plannen van bijeenkomsten en het houden van gevoelige en vertrouwelijke conversaties.
Hoge kosten
Alleen de manier waarop we mail nu gebruiken, leidt tot te hoge kosten. Atos schat dat managers tussen de 5 en 20 uur per week bezig zijn met het lezen en schrijven van mails. Tel daar de politieke spelletjes, het indekken en de enorme attachments bij op en je begrijpt dat veel e-mails eigenlijk nooit verstuurd hadden mogen worden.
Een manier om het e-mailgedrag te verbeteren is door dit tienpuntenplan van Chris Anderson te delen.
Social networking
Een overstap naar social networking, via wiki's en fora, kan tot het breder delen van kennis leiden. Ook komt er zo meer waardering voor mensen die waarde toevoegen en is het ook duidelijker wie eigenlijk niets toevoegt. In het dagelijks leven doet dat er misschien niet toe, maar in het zakenleven wel.
Reageer
Preview