Goed nieuws voor SAP! Het aantal klanten dat Hana heeft aangeschaft is gestegen naar 45 procent dit afgelopen jaar, tegen 40 procent vorig jaar. Dat blijkt uit het tweede jaarlijkse onderzoek van de ASUG.
De meeste Hana-gebruikers zijn tevens tevreden: 90 procent van de gebruikers die reageerden op het onderzoek van ASUG zegt dat de meest recente Hana-implementatie aan hun verwachtingen voldeed of zelfs hun verwachtingen overtrof.
SAP heeft eigenlijk zijn toekomst afhankelijk gemaakt van het nu vijf jaar oude Hana-platform, dus dergelijke onderzoeksresultaten geven in ieder geval aan dat het wat vooruitgang boekt in de juiste richting.
Daarentegen hebben ook bedrijven die nog geen geld hebben uitgegeven aan Hana genoeg erover te zeggen, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Wat opvalt: bijna 60 procent van die groep zegt dat ze nog geen aantrekkelijke business case zien om een investering in Hana te rechtvaardigen. Dat is wel minder dan vorig jaar, toen 75 procent datzelfde zei, maar het blijft dus wel het belangrijkste bezwaar.
Een onduidelijk migratiepad is eveneens een struikelblok voor sommigen, net als de behoefte om eerst aan te klampen op SAP's upgrades of verbeteringsupdates. Tijd en budgetproblemen staan ook op de lijst.
Geharrewar rond de licenties betreffende S/4Hana blijkt een groeiende zorg. S/4Hana is het op het databaseplatform gebaseerde bedrijfspakket dat eerder dit jaar uitkwam.
Juist S/4Hana kan een boost geven aan de verkopen van Hana zelf en heeft inmiddels wel al de aandacht getrokken van klanten specifiek vanwege de mogelijkheden in real-time analytics, maar het onderzoek laat zien dat meer dan een derde van de ondervraagden liever eerst even wachten.
"De licentiestructuur van de aparte producten binnen S/4Hana wordt momenteel niet echt goed begrepen", schrijft Kevin Reilly, een specialist op S/4Hana binnen de gebruikersgroep. "Er is geen succesvolle CIO die makkelijk slaapt 's nachts zonder te weten hoe het zit met alle uitkomsten van de kosten-batenanalyse bij elk product."
SAP moet meer duidelijkheid geven over zijn licentiestructuur om zo veel van de afwachtende klanten aan boord te krijgen van de rijdende S/4Hana-trein, voegde hij eraan toe.
Tenslotte blijkt ook SAP's Hana Cloud Platform moeite te hebben interesse op te wekken. Slechts 14 procent van de respondenten heeft dat platform uitgeprobeerd, zo blijkt uit het onderzoek, wat eenzelfde beeld geeft als een onderzoek van de DSAG, de SAP-groep voor Duitssprekende gebruikers.
"Ik denk dat het belangrijkste punt is in het ASUG-onderzoek de stijging is in de interesse in SAP Hana", zegt Steve Lucas, de president van platformoplossingen bij SAP. "Die stijging is substantieel en significant, en ik ben optimistisch gestemd over verdere groei nu klanten in verschillende zakelijke scenario's Hana uitrollen."
Reageer
Preview