Sinds kort gebruik ik de term ‘amazon’ als werkwoord. Hoewel het nog geen deel uitmaakt van de woordenschat van de gemiddelde IT’er, zal dit binnenkort wel gebeuren. Net zoals de retail-markt door de komst van Amazon.com compleet veranderen, zo zal ook de IT-afdeling een complete metamorfose krijgen.
Ik refereer aan het Amazon-effect dat optreedt waarin een (voor velen) goede, maar luie, vastgeroeste markt op zijn kop wordt gezet door een compleet nieuw businessmodel. Het is daarbij niet de technologie die zorgt voor de totaalvernietiging van een complete bedrijfstak, maar het businessmodel. Technologie-shifts zorgen enkel voor evolutionaire veranderingen in markten. Nieuwe businessmodellen hebben complete revoluties tot gevolg.
Revoluties in businessmodellen zijn dodelijk voor de gevestigde leveranciers in een markt. Ook veranderen ze de manier waarop consumenten hun goederen en diensten afnemen.
In IT gaat ook zo’n shift plaatsvinden. De verandering hangt in de lucht.
Dit zijn een aantal voorbeelden van eerdere revoluties:
Honderd jaar lang, tot ongeveer twintig jaar geleden, belde je een makelaar als je een aandeel wilde kopen of verkopen. Daarvoor betaalde je soms honderden euro’s aan transactiekosten. Het was dus kostbaar, maar je kon niet zonder de tussenpersoon. Hij werkte voor een bedrijf dat geld verdienende door honderden of beleggers te bedienen. Het was een perfecte dikke, domme, maar tevreden markt. Of je aandeel nu steeg of daalde, je moest betalen. En of je aandeel nu steeg of daalde, het handelskantoor spon er garen bij. Er was voor hen geen enkele reden dit gouden businessmodel te veranderen. Dus dat deden ze dan ook niet.
Maar toen kwam het internet. De handelskantoren lachten erom. Niemand zou ooit aandelen online willen veranderen, mensen konden niet zonder het advies van hun kundige tussenpersonen. En toch wordt je nu vreemd aangekeken als je meer dan 5 euro betaalt om iemand je transactie te laten verrichten. Je beheert een geheel fondsenpakket eigenhandig.
Technologie faciliteerde deze verandering, maar het was het businessmodel dat de gevestigde orde op zijn grondvesten deed schudden.
Denk nu even terug aan die vreemde tijden rond de eeuwwisseling. Als je een nummer wilde hebben dat je hoorde op de radio of in een café, dan kocht je de cd. Het bevatte tien of twaalf nummers die je weinig boeiden, maar toch betaalde je er grif voor.
Toen kwam iTunes. Het resultaat: de intens tevreden platenindustrie kreeg een klap in het gezicht. Nu koop je enkel nog wat je wilt hebben en niets extra’s. Gingen platenmaatschappijen als Sony en RCA zonder morren akkoord? Natuurlijk niet. Ze gingen alleen mee in de verandering omdat het moest. Maar je zult nooit meer op de oude manier muziek consumeren. Het veranderde businessmodel zorgde voor een ingrijpende verandering; van de consument tot de distributeur tot de artiest die ervan moet leven. Platencontracten bestaan nauwelijks nog. Artiesten verdienen het meeste geld met optredens.
Vijf jaar geleden moest je naar een winkel om iets te kopen, net als onze voorvaderen al doen sinds de Gouden Eeuw. Handelaren moesten kunnen beschikken over een winkel en een magazijn om voorraad op te slaan – plekken waar mensen moesten werken omdat er weleens mensen langskwamen om wat te kopen. Heel erg middeleeuws allemaal.
Toen kwam Amazon. Het businessmodel van dit bedrijf luidde: “Wij gooien het over een andere boeg. We gaan de technologie internet gebruiken om je alles te laten kopen wat je zou willen hebben, zelfs als je op het toilet zit.” Het houdt in dat er geen bakstenen, geen cement, geen brandstof en geen andere rompslomp nodig zijn om de consument te bedienen.
Alles wat vroeger internet weglachte, is inmiddels dood. Dat is enorm snel gebeurd. Het oude wordt eruit gekieperd en ingeruild voor het nieuwe businessmodel. Het ‘amazonen’ van de retailsector is nu volop aan de gang.
Afgelopen jaren zijn hierdoor nieuwe ecosystemen ontstaan die in de oude wereld niet hadden kunnen overleven. Bezorgdienst UPS komt nu dagelijks langs mijn huis met een pakketje van Amazon en ik overdrijf echt niet. Amazon en zijn businessmodel hebben een revolutie teweeggebracht in pakketbezorging en logistiek, waardoor ik niet langer per zending betaal, maar per jaar en alles nog geen dag na bestelling thuisbezorgd krijg. Ergens verdient UPS geld waar het niet eerder inkomsten genereerde. Hierdoor is ook pakketbezorging ‘amazoned’.
Waar de IT-branche keihard blijft roepen “Het kan hier niet”, is een revolutie onafwendbaar. Het is naïef om de amazonisering van IT uit te sluiten.
IT is een 60-jaar oude, saaie, voorspelbare bedrijfstak waar het meeste geld wordt verdiend aan de leverancierskant. De processen bij zowel leverancier als afnemer zijn voorspelbaar – beide partijen zitten niet op verandering te wachten. De IT-branche vertoont alle tekenen van een sector die rijp is om het Amazon-effect mee te gaan maken.
Sommige mensen zullen hier blind voor zijn, ook al bemoeit Amazon zich sinds enkele jaren zelf actief met IT. Maar niet alleen Amazon is de reden dat IT een revolutie te wachten staat. De grootste reden is dat iemand er binnenkort gaat achterkomen op welke manier de dominantie van een halve eeuw door een paar leveranciers doorbroken kan worden. Amazon de retailkiller heeft ervoor gezorgd dat miljoenen retailers kansen krijgen waar anders een paar spelers de dienst uitmaakten. Hetzelfde kan in IT gebeuren. Sommige nieuwkomers worden gigantisch, terwijl andere zijdelings profiteren. Misschien kunnen een aantal grote jongens meegaan in de golf en overleven, maar dat zullen ze zeker niet allemaal kunnen.
Jij gaat binnenkort IT op een andere manier kopen dan je eerder deed. Je consumptiepatroon verandert. Je gaat IT anders gebruiken. Je moet je perceptie aanpassen naar de nieuwe wereldorde van IT.
Misschien ben je nog niet overtuigd. Misschien helpt het feit dat Amazon afgelopen kwartaal 790 miljoen dollar aan IT-diensten verdiende. Misschien vind je de cloud van Salesforce.com evolutionair en niet revolutionair. Maar dan nog moet het gegeven dat je werknemers bedrijfsdata opslaan op een externe dienst als Box of Dropbox genoeg zeggen: Jij bent de controle kwijt en je had het wellicht niet eens door.
Accepteer. Pas je aan. Leer ervan te houden.
Steven Duplessie is analist en oprichter van de Enterprise Strategy Group.
Reageer
Preview