De markt voor zakelijke samenwerkingssoftware wordt steeds drukker met apps en diensten die specifieke behoeften willen bevredigen in messaging en communicatie. Microsoft is hét grote voorbeeld van de dilemma's waarin de markt zich nu bevindt, met zijn groeiende pakket aan apps die de markt op verschillende manieren benaderen.
Werkgerelateerde activiteiten die samenwerking tussen mensen vereisen zijn toegenomen in de afgelopen jaren en apps als Yammer, Skype for Business en het onlangs gelanceerde Teams (allen van Microsoft) krijgen een steeds grotere rol in de manier waarop mensen werken, zegt Bryan Goode, de general manager van Office 365 bij Microsoft. De gemiddelde leeftijd van de hedendaagse medewerker wordt steeds lager en meer medewerkers werken buiten het kantoor, waardoor cloudgebaseerde samenwerkingstools steeds populairder worden, voegt hij eraan toe.
"Die combinatie van groei en kwantiteit met die verschillende dynamieken die zich voordoen zijn bepalend voor onze strategie en het leidt ons tot de conclusie dat er geen one-size-fits-all-oplossing is", zegt Goode. "De manier waarop we samenwerken, de wijze waarop die samenwerking is verschoven en veranderd, heeft geleid tot een wereld waarin klanten behoefte hebben aan doelgerichte apps die specifieke samenwerkingsscenario's adresseren."
Voor Microsoft is meer ook beter
Microsoft volgt een strategie die volgens Forrester-onderzoeker T.J. Keitt gericht is op een "samenhangende" zakelijke samenwerking. "Microsoft wil zo veel als mogelijk dergelijke activiteiten samenpakken in Office 365", zegt hij. "Het bedrijf gelooft dat er voordelen zijn voor organisaties binnen het veel gebruikte platform Office 365, vooral als het gaat om de beveiliging en de invlechting van Office Graph dat het zoeken versimpelt naar waar de expertise zit in de organisatie."
Het Office 365-platform, dat tegenwoordig meer dan 85 miljoen maandelijkse actieve gebruikers heeft, staat op drie pijlers, volgens Goode: "Groups", dat teams een eigen identiteit geeft en consistent blijft ongeacht welke apps er worden gebruikt, Microsoft Graph, dat bedrijven en ontwikkelaars een gebundelde API-endpoint biedt om data in de Microsoft-cloud te benaderen, en een security-compliance door het hele pakket heen.
Microsoft wil geen strikte regels opleggen in het gebruik van elke losstaande app. Het wil een fundament leggen waarop organisaties verder kunnen bouwen naar gelang hun behoefte, volgens Goode. "Yammer is de manier waarop ik min of meer in contact blijf met de hartslag van de organisatie binnen Microsoft", zegt hij. Skype for Business is mijn manier om mijn audio- en videomeetings te doen en ik denk wat betreft Teams aan een plek waar een klein groepje mensen samen kan komen en op een snelle manier samen taken kan afronden.
Microsoft gelooft dat mensen die tools gebruiken op de best passende manier, gebaseerd op hun unieke situatie, aldus Keitt. "Er zal ongetwijfeld wat verschil zitten in wat Microsoft ziet als duidelijke gebruiksverschillen tussen deze applicaties en de realiteit in hoe mensen op de werkvloer daadwerkelijk sommige van deze tools gebruiken en andere tools juist negeren."
"Teams moeten gewoon de oplossingen nemen die ze nodig denken te hebben en de IT-afdeling moet de mogelijkheid hebben die systemen veilig te houden", zegt Aaron Levie, CEO van cloudopslagbedrijf Box, vroeger tegenstander van Microsoft en tegenwoordig een partner. "Dat is de toekomst van het werken", zegt hij. "Je werkstijl zal corresponderen met je technologie en er zal altijd wat meer fragmentatie zijn dan elke CIO idealiter zou willen hebben, maar wat je krijgt is meer innovatie in hetgeen je werknemers nu kunnen doen en wat ze kunnen bereiken."
Die verschillende inzichten in het samenwerken geven enkele van de mooiste ontwikkelingen weer in het hedendaagse IT-landschap, vindt Levie. "Je hebt samenwerking in real-time, wat op zich al verschillende vormen aanneemt in producten als Slack of Skype", zegt hij. "Je hebt meer op social networking gebaseerde vormen van samenwerking, zoals Yammer of Facebook Workplace. Je hebt niet synchrone samenwerking, zoals e-mail of de manier waarop je content deelt met gebruik van Outlook en SharePoint of Box. Die verschillende manieren waarop je het samenwerkingsvraagstuk aanvliegt lossen ook verschillende problemen op en zijn afhankelijk van de staat waarin het project, het team en de organisatie zich bevindt."
Op de volgende pagina: Het blijft voor klanten een uitdaging om Office 365 volledig te begrijpen.
Niettemin is het naadloos aan elkaar lassen van al die losse onderdelen tot een samenhangende architectuur voor eindgebruikers een pittige uitdaging, vindt Levie.
Geen one-size-fits-all-aanpak
Veel van de klanten van Microsoft die Office 365 gebruiken beseffen dat geen enkele app bedoeld is om elke samenwerkingstaak aan te kunnen, volgens Goode. Andere klanten vertrouwen meer op een directieve aanpak en vertellen hun medewerkers welke apps op welke manier moeten worden gebruikt voor welke taak, zegt hij. "De manier waarop bedrijven de tools inzetten varieert, maar we zien dat klanten vaak beginnen met de werkwijze die ze gewend waren en later overstappen op het gebruik van andere tools als ze merken dat die beter passen bij sommige taken."
NIet alleen groeit het aantal apps in Microsoft Office 365, maar ook het gebruik van veel van de kerndiensten neemt toe, volgens Goode. "Yammer groeit als nooit tevoren, vooral in de Fortune 500-bedrijven. Het momentum van Teams is eveneens geweldig tot nu toe."
Levie van Box zegt dat mensen Microsofts samenwerkingsapps gebruiken vanwege de verschillende werkpatronen in verschillende contexts. "Ik denk dat ze passen in verschillende omstandigheden en terwijl dat tot op zekere hoogte betekent dat we een toename aan tools zullen zien in onze dagelijkse werk, is dat eigenlijk niet erg verschillend met ons privéleven."
Instagram bijvoorbeeld is geweldig voor het delen van foto's en video's, Twitter is prima voor snelle toegang tot informatie en Facebook is een plek om vrienden en familie te ontmoeten op een asynchrone manier, zegt Levie. "Elk platform vertegenwoordigt een net iets andere insteek op wat in wezen het zelfde probleem is, maar in de praktijk is dat probleem onderverdeeld in veel meer bescheidender problemen en ik denk dat we hetzelfde gaan zien in de werkomgeving."
Sommige verschillen bestaan uit de manier waarop bedrijven Yammer, Skype for Business of Teams gebruiken, maar ze hangen vooral af van de klantstrategieën en werknemersvoorkeuren, volgens Goode. "Het is onvermijdelijk dat er enige overlap is in een bundel tools", zegt hij, "Ik denk dat de flexibiliteit goed voor ons is en goed voor onze klanten, maar we zien dat mensen nu ontdekken dat elke losse tool zijn eigen voordelen heeft in bepaalde gebruikssituaties."
Teams en Yammer hebben de meeste overeenkomsten omdat ze beide dienen als een chattool waarin je onderwerpsgewijs een nieuwe chat kan beginnen en waarin de antwoorden duidelijk te volgen zijn, zegt Keitt van Forrester. "Microsoft zal tegenwerpen dat er een duidelijk verschil is tussen een bedrijfsbrede messagingtool, wat Yammer is, en een kleinere tool voor teammessaging, zoals Teams, maar ik ben er niet zo zeker van dat de markt een dergelijk scherp onderscheid maakt", zegt hij.
Microsoft heeft daarnaast niet genoeg gedaan aan het uitleggen waarom Yammer en Teams naast elkaar bestaan op hetzelfde platform, vindt Keitt. "Ze moeten veel tijd steken in het vertellen aan klanten hoe dit zich uitbreidende Office 365-portfolio een gebalanceerde samenhang krijgt."
Gaat Microsoft zijn tools consolideren?
Microsoft zou de verwarring kunnen minimaliseren door alle of sommige apps (Yammer, Skype, Teams) samen te voegen. Maar Goode zegt dat het bedrijf daar momenteel geen plannen voor heeft. "Er bestaat geen universele tool, maar er is een universele toolkit en dat is Office 365", zegt hij. "Ik denk dat het aantal tools dat klanten nodig heeft continu blijft variëren en zal groeien, maar omdat ze alle onderdeel zijn van Office 365 denk ik dat we een aantrekkelijke oplossing hebben."
Maar Keitt van Forrester is het daar niet helemaal mee eens, althans kijkend naar de langere termijn. "Ik denk dat ze uiteindelijk zullen consolideren, afhankelijk van wat de markt wil", zegt hij. "In de SaaS-wereld is er geen enkel voordeel in het blijven ondersteunen van ongebruikte features. Microsoft zal bekijken welke van die dingen door de markt worden gevraagd en gebruikt en zal de strategie daarop aanpassen."
Dit is ronduit bizar. Een bedrijf dat veel tijd moet investeren in het uitleggen van de propositie, heeft een suboptimale propositie en zou juist daar tijd in moeten steken.
Reageer
Preview