Als we af mogen gaan op wat je op basis van de recente geschiedenis mag verwachten, wordt 2014 een druk jaar voor de softwareindustrie aangezien leveranciers worstelen met de overstap van legacy ERP en CRM naar de cloud. Dit is een analyse van wat je komend jaar van de grote spelers kunt verwachten.
Oracle
De laatste jaren is Oracle flink gaan investeren in “customer experience” software. Dat geldt zowel voor sales automation, marketing, service als support. Onlangs kocht het nog Responsys, een B2C-leverancier van marketingsoftware. Het hoopt deze aankoop te koppelen aan de technologie die het eerder verkreeg door Eloqua en Compendium op te kopen. Oracle zal proberen met deze customer experience zijn oplossingen te differentiëren ten opzichte van Salesforce.com, Adobe en SAP.
Oracle maakt zich ook op voor een nieuw gevecht in de databasemarkt met het onlangs uitgebrachte 12c. Het bedrijf komt later dit jaar met een in-memory optie voor 12c waarmee flinke prestatiewinsten geboekt moeten worden.
Oracle CEO Larry Ellison tijdens OpenWorld 2013
SAP
Al enkele jaren timmert SAP flink aan de weg om zijn in-memory database HANA aan de man te brengen. Dit jaar gaan we nog veel meer van HANA horen, aangezien SAP het platform verder uitbouwt met servies en development tools.
Het wordt spannend om te zien of SAP erin slaagt meer klanten aan HANA te binden via zijn SAP Business Suite dan Oracle doet met zijn oplossingen. SAP vindt het belangrijk dat klanten overstappen naar HANA, maar zal een flinke dobber hebben aan Oracle’s nieuwe databasesysteem die ook met in-memory technologie wordt uitgerust. SAP probeert klanten erop te wijzen dat HANA geen risicovolle technologie is en dat er grote kansen liggen voor organisaties die het gebruiken.
Ook gaat SAP dit jaar over naar een model waarin er maar met één CEO gewerkt wordt. Bill McDermott wordt de absolute topman, omdat co-CEO Jim Hagemann Snabe een stapje terug doet. McDermott wordt de eerste Amerikaan die aan het roer van de Duitse leverancier komt te staan; voor klanten en partners wordt het spannend om te zien of dat veranderingen in de strategie van het bedrijf teweeg zal brengen.
Bill McDermott gaat het dit jaar helemaal alleen doen
Salesforce.com
Er zijn een aantal redenen om Salesforce.com in 2014 goed in de gaten te houden, zegt onafhankelijk analist China Martens. Eén daarvan is Salesforce1, het nieuwe ontwikkelingsplatform wat het bedrijf afgelopen november aankondigde. “Zal Salesforce1 klanten, partners en developers aanspreken of zal dat pas gebeuren als de firma met een herziene versie komt”, vraagt Martens zich af.
Salesforce.com zal ook zijn Marketing Cloud productfamilie pushen, welke gebouwd is dankzij acquisities van Buddy Media en ExactTarget. De grote vraag is of Salesforce.com daarmee klaar is met aankopen.
Een gebied waarop Salesforce.com volgens analisten achterloopt, is analytics. Dit jaar zou het kunnen dat de leverancier met een sterk analyticsproduct op de markt komt. De vraag is of dit via acquisities of partnerschappen plaatsvindt, zegt Martens.
Microsoft
Martens houdt Microsoft nauwlettend in de gaten, aangezien Steve Ballmer binnenkort wordt opgevolgd door een nieuwe CEO.
Ballmer heeft altijd oog gehad voor Microsofts Dynamics ERP en CRM software en deze als aparte entiteit behandeld in de reorganisatie die het bedrijf in 2013 doorvoerde.
Dynamics wordt gezien als belangrijk gereedschap voor Microsofts salesforce om in gesprek te blijven met C-level bestuurders en niet alleen met IT. Daarmee is de oplossing een aanjager voor andere Microsoft-producten.
Er zijn nu vier ERP-producten in de Dynamics-familie te vinden. Microsoft heeft dat een aantal jaar geleden proberen te stroomlijnen, maar slaagde daar niet in. De nieuwe CEO zal voor de taak komen te staan om de behoeften van de vier ERP-producten te balanceren en deze te integreren met het enige CRM-product, zegt Martens.
Steve Ballmer verlaat binnenkort de campus van Microsoft in Redmond
Workday, NetSuite en Infor
De HCM-leverancier Workday blijft hot na zijn beursgang in 2012 en zal ook in 2014 dat momentum proberen vast te houden als het zijn financiële softwarelijn verder uitbouwt en probeert te verkopen aan bedrijven die eerder klant van SAP en Oracle waren.
Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers in november, liet co-CEO Aneel Bhusri weten dat het bedrijf wereldwijd 550 klanten heeft. Ook werd bekendgemaakt dat Workday in dat kwartaal 10 extra klanten uit de financiële sector had verworven.
ERP-leverancier NetSuite, gespecialiseerd in cloudimplementaties, gaat een druk jaar tegemoet. Vooral interessant wordt hoe de HCM-strategie die het bedrijf probeert uit te voeren door de markt opgepikt wordt. NetSuite hanteert daarbij een tweeledige aanpak waarbij het TribeHR aanbiedt aan kleinere bedrijven en voor grotere bedrijven partnerschappen sluit met partijen als Oracle.
Infor maakt onder ex-Oracle directeur Charles Philips een gedaantewisseling door. Het bedrijf herzag zijn gebruiksinterface, wist honderden developers aan zich te binden en sloot samenwerkingsverbanden met cloudpartijen als Salesforce.com.
Omdat Infor bij veel organisaties nog niet op de radar staat, zal het in 2014 veel investeren in marketingcapaciteit. “We voelen dat de technologie er klaar voor is, daarom gaan we nu ons verhaal vertellen”, aldus een woordvoerder.
Waarschijnlijk gaat Infor zijn HCM-oplossingen uitbouwen door partnerschappen met bedrijven als Cornerstone on Demand en Ultimate Software te sluiten of door acquisities te plegen.
'Dit jaar gaan we nog veel meer van HANA horen, aangezien SAP het platform verder uitbouwt met servies en development tools.'
Denk dat hierin services had moeten staan...
Reageer
Preview