Veel IT-journalisten keken afgelopen maanden reikhalzend uit naar het Dreamforce-evenement van Salesforce.com. In tegenstelling tot vele concurrenten van Salesforce, weten CEO Marc Benioff en zijn team hoe ze een show neer moeten zetten. Naast spraakmakende keynotes, baarde de conferentie in het verleden opzien door bijvoorbeeld artiesten als MC Hammer en Neil Young neer te zetten, draagt Benioff soms bizarre schoenen en wordt geen mogelijkheid onbenut gelaten om concurrenten voor schut te zetten. Salesforce.com weet wat een goed feestje inhoudt.
Het is een evenement dat Salesforce boven andere leveranciers laat uitstijgen. Een frisse wind in wat meestal saaie, droge IT-congressen zijn als een leverancier een paar dagen lang keynotes programmeert. Maar dit jaar was Dreamforce anders. Genoemde elementen waren nog steeds aanwezig, maar Salesforce is niet langer die leuke start-up die moet vechten voor een plekje tussen de gevestigde namen en verrast met innovatieve businessmodellen en interessante applicaties.
In plaats daarvan is Salesforce het logische platform voor de volgende generatie cloudapplicaties. Salesforce 1, het vernieuwde platform waarbij mobility op de eerste plek komt en dat door inzet van API’s enorm uitgebreid kan worden, is een troefkaart waarmee Benioff de naam van zijn bedrijf definitief hoopt te vestigen als dé leider in de CRM-markt.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat Salesforce dit ook gaat lukken. Het is precies wat de SAP’s, Oracle’s en Microsofts van deze wereld in het verleden hebben gedaan om zich in te graven in IT-organisaties. Salesforce wil dat ook.
Het probleem is dat dit Salesforce saai maakt. Natuurlijk zijn platforms essentieel en twijfel ik er niet aan dat het bedrijf hoge ogen gaat gooien met Salesforce 1 en het ‘Internet van Klanten’, maar hoe stevig het fundament van een platform zal zijn, hangt af van de interessante zaken die er bovenop gebouwd worden.
Neem de recente voorbeelden op vlak van mobile – Android en iOS zijn de logische platforms voor de meeste consumenten en bedrijven geworden. Er is altijd interesse wat Google en Apple gaan doen als ze hun platforms updaten, maar wie wordt hier werkelijk warm van? Apple bracht ons dit jaar een beter uitziend iOS dat uitblinkt in usability en ook Android KitKat is een grote stap voorwaarts ten aanzien van eerdere versies, maar is dat echt verrassend? Ik denk van niet.
Wat mensen en bedrijven in deze platforms geïnteresseerd maakt, zijn de applicaties die er bovenop gebouwd worden. Eigenlijk zijn mobiele apps pas net op het toneel verschenen en toch zijn ze bij elkaar genomen al vele miljarden euro’s waard. Hoewel dit voornamelijk apps voor consumenten betreft, geldt dit ook voor de zakelijke wereld. Organisaties zijn het meest geïnteresseerd in applicaties die een serieus businessprobleem op weten te lossen – Salesforce kon dit in het verleden doen met Chatter.
Uiteraard is een stabiel platform noodzakelijk, maar het wordt niet het discussiepunt dat CIO’s enthousiast maakt. Dat is de indruk die ik kreeg na het bezoeken van Dreamforce dit jaar – Benioff sprak vooral over het platform en maakte een minder overtuigende indruk als het ging om de businessproblemen die met applicaties opgelost konden worden. En dan is er nog het partnerschap met HP om een Superpod te maken – ook dit is niet de stijl van Salesforce. Ja, het gebruikt nog steeds de multi-tenant software, maar Benioff kan niet verhullen dat dit een oplossing is voor bedrijven die hun eigen hardwarestack draaien. Het maakt alles wat veiliger voor Salesforce, wat minder riskant.
Salesforce maakt grote stappen in zijn specialisme en klanten lijken de technologie zeer te waarderen, maar het is niet langer de leuke, verrassende kwajongen die in het verleden discussies uitlokte. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar het is wel een constatering dat cloud niet langer als nieuwe technologie kan worden gezien, maar een volwassen markt is geworden (kijk maar naar de laatste cijfers van Salesforce). Dat betekent dat Salesforce in het rijtje van de Oracle’s, SAP’s, IBM’s en Microsofts van deze wereld mag worden geschaard.
Ik hoop dat er genoeg interessante bedrijven blijven die bovenop Salesforce 1 een oplossing zullen ontwikkelen – dit is namelijk de plek waar de volgende generatie innovatie vandaan moet komen en waarvoor bedrijven warm zullen lopen.
Reageer
Preview