De afgelopen jaren is er een nieuwe werknemer opgestaan. Ik noem hem de ‘double-deep’ werknemer. Hij werkt op de afdeling marketing, finance of ergens anders, maar heeft tegelijkertijd veel verstand van IT.
Omdat elke nieuwe generatie opgroeit met meer technische mogelijkheden, brengt elke generatie ook weer meer ervaring naar de werkplek dan hun voorgangers. En ze zijn eerder geneigd om gebruik te maken van IT bij het uitvoeren van hun taken.
Nachtmerrie
Als CIO kunnen dergelijke gebruikers uw ergste nachtmerrie zijn: het zijn van die figuren die het leven van uw team tot een hel maken. U kunt er echter ook voor kiezen om deze double-deep werknemers te betrekken bij uw team.
Wat zou er gebeuren als u deze kundige double-deep werknemers bij uw afdeling IT betrok? Wat voor rol kunnen zij spelen voor uw team en voor de organisatie als geheel.
Proactieve houding
Traditioneel speelt IT een reactieve rol ten opzichte van de business. IT levert de diensten en systemen waar de business om vraagt. Maar nu IT tot zoveel aspecten van de business doordringt, wordt het tijd voor een meer proactieve houding.
We moeten dus vaststellen wie de double-deep werknemers zijn. Zij zijn de mensen die het potentieel hebben om een leidersrol binnen de organisatie te spelen.
Warm maken
Het is tijd voor nieuwe relaties tussen de business en IT. Zo moet IT meer aan de man worden gebracht binnen de organisatie. Degene die daar verantwoordelijk voor is, moet gebruikers onderwijzen en warm maken voor technologie. Dat moet hij op zo’n manier doen dat de leidinggevenden direct begrijpen waar hij het over heeft.
Leidinggevenden bij IT moeten ook douple-deep werknemers worden die behalve van IT ook verstand hebben van de business. Een CIO kan dergelijk werknemers in zijn eigen team makkelijk herkennen. Het zijn mensen die met gezag over een onderwerp kunnen praten, ongeacht de hiërarchische positie die ze innemen.
Reageer
Preview