Een burnout is net zo voorspelbaar als de lange werkdagen die eraan vooraf gaan. De veeleisendheid van een baan in de IT, gecombineerd met een gebrek aan waardering, zorgt ervoor dat veel IT'ers de lol in hun werk verliezen.
Leidinggevenden in de IT hebben nog vaker te maken met een burnout, zo valt op te maken uit de ervaringen die recent werden geplaatst in een LinkedIn-forum voor CIO's. Dat hoeft niet te verbazen: de recessie heeft hen de afgelopen 18 maanden gedwongen om zich te focussen op het besparen van kosten en politiek. Niet bepaald zaken waarvan je als klein jongetje van droomde.
Wat moet u doen om het plezier in uw werk terug te krijgen? Zeven suggesties.
1. Wees trots op uw team
Veel CIO's halen hun plezier uit het team waaraan ze leiding geven. Help uw medewerkers bij hun ontwikkeling. Bescherm ze tegen de kritiek waaraan de IT-afdeling nu eenmaal altijd blootstaat. En lach met hen.
2. Zoek een nieuwe uitdaging in uw werk
Lange werkdagen hoeven geen probleem te zijn als u wat leuks kunt doen. En in de IT zijn daar altijd mogelijkheden toe. Nieuwe technologieën, nieuwe ideeën en innovatie maken het de moeite waard. Ga dus op zoek naar een nieuwe uitdaging. Stel bijvoorbeeld een plan op waardoor de IT-afdeling een bijdrage kan leveren aan de groei van uw bedrijf.
3. Doe een leuk project
Zorg ervoor dat u betrokken bent bij een project dat misschien niet enorm belangrijk is maar wel erg leuk.
4. Maak reclame voor uw werk
Een burnout wordt vaak net zo goed veroorzaakt door een gebrek aan waardering als door lange werktijden en vervelend werk. Een mogelijke oplossing is om reclame te maken voor het werk dat u doet. We vergeten immers maar al te vaak om op te scheppen over wat we hebben gedaan.
5. Geef uzelf een schouderklopje
Als niemand anders in de organisatie u de waardering geeft die u verdient, geef uzelf dan een schouderklopje. Houd op uw computer een bestand bij met alle zaken die u goed heeft gedaan. Maak een opsomming van alle zaken die u heeft bereikt. Is meteen een handig naslagwerk als de tijd van functioneringsgesprekken weer aanbreekt.
6. Delegeer het vervelende werk
Als u voldoende budget heeft, is het de moeite waard om iemand in te huren die al het werk kan doen dat u vervelend vindt. Huur iemand in die al die saaie dingen waarvan u gruwt, wél leuk vindt.
7. Bedenk waarom u ooit de IT ben ingegaan
Ga terug naar het moment waarop u besloot om de IT in te gaan. Het helpt om zaken in perspectief te plaatsen. Als u zich realiseert waarom het u allemaal te doen was, is het makkelijker om om te gaan met de dagelijkse sleur.
Als dat allemaal mislukt….
Als alle suggesties hierboven niet werken, is het misschien tijd voor vakantie. Of misschien zelfs wel tijd voor een sabbatical. Of: voor een nieuwe baan of een nieuwe carrière.
Reageer
Preview