
IT moet op andere statistieken gaan sturen
IT-managers moeten hun kop uit het zand trekken en meetgegevens bedenken die werkelijk tot acties leiden.
In de twintig jaar die ik nu in IT werk, sta ik er nog altijd van te kijken hoe technologen de waarde van de diensten die ze aan de business leveren meten. Het is niet dat de meetgegevens an sich fout zijn; het probleem is dat deze statistieken niemand helpen om tot goede besluiten te komen.

IT moet op andere statistieken gaan sturen
In de twintig jaar die ik nu in IT werk, sta ik er nog altijd van te kijken hoe technologen de waarde van de diensten die ze aan de business leveren meten. Het is niet dat de meetgegevens an sich fout zijn; het probleem is dat deze statistieken niemand helpen om tot goede besluiten te komen.
We zijn zo gelukkig met onszelf in IT, niet? Al jaren gaan we er prat op in gesprekken met onze businesspartners dat we 99 procent systeembeschikbaarheid kunnen garanderen, dat we honderden problemen hebben opgelost en duizenden hits krijgen op onze geweldige nieuwe website.
Heb je nog meer vragen over, problemen met of wil je advies over Business Intelligence, leg het voor aan IT-professionals op IT Q&A.
Laat me je een geheim vertellen: al deze gegevens slaan in feite nergens op. Ze zijn niet alleen nutteloos, ze zijn ook nog eens kostbaar.
Ik heb in mijn carrière al heel veel web- en online initiatieven voorbij zien komen, maar degene die voor veel extra verkeer op een website zorgden, waren niet altijd succesvol te noemen.
Veel doen cross-functionele IT- en marketingteams vreugdedansjes als ze een opleving bespeuren in pageviews. Maar tenzij deze pageviews in iets waardevols converteren - zoals klantacquisitie en -retentie, omzet en wist - betekenen ze helemaal niets.
Zinloze statistieken kom je niet alleen bij webprojecten tegen; ik zie ze ook steeds vaker opduiken bij mobiele projecten, bijvoorbeeld als er uitgegaan wordt van app downloads. Maar nogmaals, wat vertelt zo'n variabele ons over de businesswaarde? Eigenlijk bizar weinig, aangezien apps alleen waardevol kunnen zijn wanneer ze business engagement faciliteren.
Het probleem van veel IT-centrieke statistieken is dat er geen acties op uit te voeren zijn; ze helpen organisaties niet om slimme bedrijfsbeslissingen te nemen.
Neem bijvoorbeeld het toevoegen van extra features aan de e-commerce functionaliteit aan een website. Traditioneel is het enige moment waarop succes gemeten wordt als periodiek naar omzetstijging- of daling gekeken wordt.
Maar wat als de stijging in pageviews slechts voor een minieme toename in winst zorgt? Is die toename genoeg om de aanvullende investeringen in development te verantwoorden?
Is het überhaupt wel winstgevend als je in aanvullende infrastructuur hebt moeten investeren om een grotere online kassa te faciliteren?
Reageer
Preview