
Het masterplan van IBM
Big Blue heeft deze week uit de doeken gedaan hoe het de digitale wereld gaat heroveren.
Big Blue heeft deze week uit de doeken gedaan hoe het de digitale wereld gaat heroveren. Cloud en analytics staan centraal in de strategie die vooral developers en grote organisaties zal aanspreken.

Het masterplan van IBM
Big Blue heeft deze week uit de doeken gedaan hoe het de digitale wereld gaat heroveren. Cloud en analytics staan centraal in de strategie die vooral developers en grote organisaties zal aanspreken.
"IBM is nog steeds als een armada", glimlacht directeur databases en datawarehousing Sean Poulley van IBM. "Als IBM als armada ergens naartoe trekt, zijn we bijzonder sterk."
IBM stormde al langer op richting de cloud, maar de bestemming lijkt nu na afloop van het IBM Insight 2014 evenement in Las Vegas duidelijk: analytics.
Tot voor kort wist ik geen chocolade van IBM's cloudstrategie te maken. Ook op vlak van analytics begreep ik het niet. Weliswaar was IBM al vroeg leidend in big data met Infosphere BigInsights, maar zag ik niet hoe de op Hadoop gerichte strategie zou werken voor de rest van het bedrijf - zeker niet met Watson of het recent aangekochte Cloudant.
Puzzel schuift eindelijk in elkaar
Maar deze week kwam daar verandering in. Door een 90 minuten durende presentatie over het masterplan waarin zaken als Watson, het partnerschap met Apple, het aankopen van Cloudant en SoftLayer terugkwamen, werd me zelfs duidelijk waarom IBM zo graag van zijn server en chipbusiness af wilde stappen.
"Data vormt het 'wat', de cloud het 'hoe' en inzichten het 'waarom'", begon directeur Bob Picciano van IBM's Information & Analytics Group de presentatie. Vervolgens liet hij big data-directeur Inhi Suh drie nieuwe analytics-oplossingen presenteren die het gedeelte 'inzicht' vertegenwoordigen.
Het eerste product is DataWorks, in feite een cloudversie van IBM's InfoSphere Information Server, waarmee data-integratie, governance en cleansing geboden wordt. DashDB biedt datawarehousing-as-a-service, terwijl de laatste juist vanuit de wolken op de grond valt: NoSQL database-as-a-service Cloudant is voortaan ook als on-premises installatie beschikbaar.
Om deze aankondigingen heen zit als een schil het nieuwe IBM Watson Analytics, een cognitieve dienst die werkt met gewone mensentaal om kantoormedewerkers in alle rangen en standen van de meest geavanceerde (voorspellende) analytische mogelijkheden gebruik te laten maken. Daaraan wordt ook Watson Explorer voor data-exploratie en contentanalytics toegevoegd, alsmede Watson Curator om experts begeleiding te bieden in het selecteren en classificeren van documenten en ander bronmateriaal dat van pas kan komen binnen analytics.
Altijd en overal inzichten
Genoemde applicaties vallen bij IBM onder de nieuwe productcategorie 'systems of insight' (een variant op Geoffrey Moore's 'systems of record' en 'systems of engagement'). Het idee is dat deze applicaties toegevoegde waarde aan een bedrijf gaan brengen door ten alle tijden analytics te laten werken. Op die manier kunnen bedrijven beter klanten targetten, beter storingen voorspellen en snel patronen zien in operationele processen of cijfers.
Reageer
Preview