
5 voordelen van in-house big data expertise
Wat kan een big data-analist betekenen in de groeiende berg data die bedrijven verzamelen? Vijf manieren waarop big data een voorsprong creëert.
Wat kan een big data-analist betekenen in de groeiende berg data die bedrijven verzamelen? Vijf manieren waarop big data een voorsprong creëert.

5 voordelen van in-house big data expertise
Wat kan een big data-analist betekenen in de groeiende berg data die bedrijven verzamelen? Vijf manieren waarop big data een voorsprong creëert.
Uit de nu al gigantische en verder groeiende berg data kunnen bedrijven die dat nog niet doen voordeel halen. Daarvoor kun je kennis van big data in huis halen. Dat kan bijvoorbeeld door het aantrekken van een specialist van buitenaf, of door het trainen van huidige werknemers tot gespecialiseerde analisten. Wat kunnen zij betekenen voor jouw organisatie?
Datawetenschapper Erik Tromp, als docent verbonden aan de eerste Nederlandse opleiding Big Data Analytics van het IIR, noemt vijf voordelen bij het in huis halen van toegepaste big data expertise.
1. Oude data nieuw leven inblazen
Om ons heen bevindt zich allerlei data die er niet ineens is, maar er altijd al was. Wat de laatste jaren echter wel veranderd is de technologie om met onze data om te gaan. Deze technologie kan steeds meer en sneller met data omgaan. De belangrijkste implicatie hiervan is dat we voor toepassingen die al bestonden en waarbij we voorheen 'kleine' hoeveelheden data gebruikten, nu potentieel meer data zouden kunnen gebruiken.
2. Bestaande problemen oplossen
Dit betekent dat we ofwel vanuit dezelfde databron meer gegevens kunnen onttrekken (mits beschikbaar) om zo gegrondere beslissingen te maken ofwel - en dit is de grootste driver - data vanuit meerdere bronnen combineren om zo een probleem op te lossen. Dit combineren van data en toevoegen van bronnen die voorheen niet gebruikt werden om informatie uit te winnen is de doelstelling van big data en voegt aan elke probleemstelling potentiële context toe.
3. Gratis sociale data
Voice Of the Customer (VOC), beschrijft het diepteproces waarmee de verwachtingen, voorkeuren en aversies worden vastgelegd (onder meer via praktijkgerichte IT-beheerprocessen als ITIL) en werkt middels sociale data van bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Dit is op dit moment bij lange na de belangrijkste enabler van big data. Social data is namelijk vrij verkrijgbaar, ontzettend groot qua omvang en heel erg dynamisch.
4. Aanbevelingen
Op basis van het gedrag van de huidige markt, het product en de klanten kunnen we tegenwoordig met behulp van big data dankzij de potentieel grote context beter leren wat er gewenst is. Dus zonder dat je er expliciet op gewezen wordt, is het mogelijk een aanbeveling doen.
5. Voorspellende modellen
Het voordeel van predictive modeling ligt enigszins in lijn met die van de aanbevelingen maar is breder. Op basis van historische data, wat doorgaans ontzettend veel data is, kunnen we leringen trekken en mogelijkerwijs toekomstige inkomsten voorspellen.
Mis in het artikel de koppeling met de titel ervan. Lees wel 5 duidelijke punten over wat er met Big Data analyse gedaan kan worden. De voordelen van het in-house hebben van een Big Data Analist komt niet aan bod.
Reageer
Preview