
iPad blijft nog jaren de dominante tablet
Apple zal de tablet-markt zeker nog tot en met 2013 blijven domineren. Dat voorspelt marktvorser IHS iSuppli.
Apple zal de tablet-markt zeker nog tot en met 2013 blijven domineren. Dat voorspelt marktvorser IHS iSuppli.

iPad blijft nog jaren de dominante tablet
Apple zal de tablet-markt zeker nog tot en met 2013 blijven domineren. Dat voorspelt marktvorser IHS iSuppli.
IHS iSuppli heeft de verkoopverwachting voor dit jaar verhoogd van 43,7 miljoen naar 44,2 miljoen. Volgens de marktonderzoeker slaagt Apple erin om de leveringsproblemen op te lossen en blundert de concurrentie (waaronder Hewlett-Packard).
"Apple heeft de supply-problemen opgelost", stelt Rhoda Alexander. "Een probleem aan de vraagkant was er sowieso al nooit."
Eerder dit jaar ondervond Apple problemen bij de productie van de iPad 2. Het bedrijf slaagde er niet om het aanbod gelijke tred te laten houden met de vraag naar het nieuwe apparaat. Die problemen zijn nu echter voorbij.
Dominantie
"Apple maakt de dienst uit op de tablet-markt", aldus Alexander. "De concurrentie slaagt er niet in om een product te maken met de juiste combinatie van hardware, marketing, applicaties en content om daadwerkelijk de strijd aan te binden met de iPad."
De totale verkoop van tablets zal dit jaar volgens iSuppli uitkomen op 60 miljoen. Eerder ging het bedrijf nog uit van 58,9 miljoen eenheden. Dat betekent dat de iPad goed is voor bijna driekwart van de dit jaar verkochte tablets.
Die dominantie zal tot en met 2013 aanhouden, stelt Alexander. Eerder ging iSuppli er nog vanuit dat het marktaandeel van Apple in 2012 onder de 50 procent zou zakken.
Lessen geleerd
"Ze hebben de lessen van vorige producten geleerd en toegepast op de iPad", zegt Alexander. "Hun hele productieproces is indrukwekkend."
Dat geldt ook voor de manier waarop Apple er in slaagt om de iPad in de schijnwerpers te houden met hardware refreshes en andere grote aankondigingen, zoals de iOS 5 upgrade.
"Met de iPad, de iPhone en de MacBook Air gebeurt er elk kwartaal wel iets dynamisch zodat Apple erin slaagt weer aandacht te krijgen", aldus Alexander.
Zo zal Apple aandacht wegtrekken bij de concurrentie als het begin volgend jaar - aan het einde van het eerste kwartaal of aan het begin van het tweede kwartaal - de volgende iPad lanceert.
Onoverwinnelijk
Zelfs voor 2015 verwacht iSuppli nog dat de iPad een substantieel marktaandeel op de tabletmarkt zal hebben. Van de geschatte 273,5 miljoen tablets die in dat jaar over de toonbank gaan, zal Apple er 120,1 miljoen verkopen (oftewel 44 procent).
De iPad is echter niet onoverwinnelijk, stelt Alexander. Bovendien zijn er de nodige onzekerheden. Die hebben onder meer te maken met de vraag hoe Windows 8 - en zijn opvolger - presteren op tablets.
Reageer
Preview