
Wat betekent de 'consumerization' van IT voor de CIO?
Het is de nieuwste trend. Of misschien kunnen we beter spreken van een hype: consumerization van de IT binnen organisaties. Wat houdt dat in voor u als CIO?
Het is de nieuwste trend. Of misschien kunnen we beter spreken van een hype: consumerization van de IT binnen organisaties. Wat houdt dat in voor u als CIO?

Wat betekent de 'consumerization' van IT voor de CIO?
Het is de nieuwste trend. Of misschien kunnen we beter spreken van een hype: consumerization van de IT binnen organisaties. Wat houdt dat in voor u als CIO?
Consumerization van de IT wordt vaak tegenover 'enterprise IT' geplaatst. Bij enterprise IT denken we vaak aan ingewikkelde rollouts, lastige interfaces, ondoorgrondelijke functionaliteiten en hoge prijzen. Denk bijvoorbeeld aan SAP.
Bij consumerization denken we daarentegen aan makkelijk te gebruiken, mooie interfaces, intuïtieve functionaliteiten en lage prijzen. Apple wordt vaak als voorbeeld genoemd - zij het dat Apple niet bepaald bekendstaat vanwege de lage prijzen.
iPhone
Hoewel Apple-producten vaak prijzig zijn, kan het een verademing zijn om ermee te werken. Zo kreeg ik enkele jaren geleden een Google phone. Het duurde me twintig minuten om het toestel en Google's e-maildienst te configureren. Op de iPhone had ik daarentegen binnen 10 seconden toegang tot mijn mail.
Waarom was het ene apparaat lastig en het andere simpel? Apple maakt zijn apparaten veel makkelijker door de configuratie zo te ontwerpen dat er wordt uitgegaan van de standaardinstellingen en een geautomatiseerd configuratieproces. Pas als de default-optie niet werkt, moet de gebruiker zelf naar de configuratie-opties kijken.
Meenemen
In de corporate IT-wereld betekent de consumerization van de IT in de eerste plaats dat werknemers hun makkelijk te gebruiken apparaten (zoals de iPhone of de iPad) meenemen naar hun werk.
Dit fenomeen gaat de komende jaren alleen maar groter worden. IT-organisaties zullen daarom steeds meer druk voelen om de meegenomen apparaten te ondersteunen.
Analoog
Maar daarmee houdt de consumerization van IT natuurlijk niet op. Consumenten worden meer en meer de belangrijkste gebruikers van de interne IT-applicaties van een organisatie. En dat is een nog veel grotere uitdaging dan werknemers die hun eigen apparaten mee naar het werkn nemen.
Consumenten en zakenpartners nemen niet meer analoog contact op met een bedrijf (door te bellen, door een winkel te bezoeken, door een afspraak te maken) maar digitaal. Ze gaan naar de website van een bedrijf, bestellen wat via de app van een bedrijf, checken de status via hun bestelling online et cetera. Dit is misschien wel de grootste uitdaging voor IT-organisaties ooit.
Reageer
Preview