De aankondiging van Microsoft dat het 8 miljard dollar betaalt voor Skype (een technologie die niet fatsoenlijk werkt) zou ervoor moeten zorgen dat er wat alarmbellen afgaan.
Sceptici zullen zeggen dat Microsoft dezelfde strategie lijkt te kiezen als de Londense voetbalclub Chelsea. Dit betekent dat je alles opkoopt waarvan je denkt dat het je een voordeel geeft – zelfs als je het niet gebruikt, betekent dat dat niemand anders het kan gebruiken.
Tech-bubble
Het hoeft niet te verbazen dat Microsoft voor deze strategie kiest aangezien het bedrijf zoveel moeite heeft zich staande te houden in het gevecht om de nieuwe generatie webcommunicatie-tools.
Microsoft moet bang zijn geweest dat Google of Facebook Skype zouden willen opkopen. En het is niet alleen Skype dat onderdeel uitmaakt van de nieuwe tech-bubble. Zo wordt het fotonetwerk Color al gewaardeerd op 100 miljoen dollar – ondanks het ontbreken van een track record.
Waanzinnige bedragen
We zijn dus weer terug in de dagen dat bedrijven waanzinnige bedragen neertelden voor innovaties waarvan ze geen idee hebben wat ze ermee moeten doen. Ze doen het toch omdat het misschien nuttig is of omdat ze vrezen dat het gevaarlijk is.
Dat is allemaal prima voor bedrijven met diepe zakken, zoals Microsoft, maar voor andere bedrijven is het een stuk problematischer.
Reageer
Preview