
10 Communicatiefouten die CIO's nog altijd maken
De communicatievaardigheden van CIO's zijn er behoorlijk op vooruit gegaan. Maar toch maken ze nog altijd fouten die ervoor zorgen dat ze minder effectief zijn dan ze zouden kunnen zijn.
De communicatievaardigheden van CIO's zijn er behoorlijk op vooruit gegaan. Maar toch maken ze nog altijd fouten die ervoor zorgen dat ze minder effectief zijn dan ze zouden kunnen zijn.

10 Communicatiefouten die CIO's nog altijd maken
De communicatievaardigheden van CIO's zijn er behoorlijk op vooruit gegaan. Maar toch maken ze nog altijd fouten die ervoor zorgen dat ze minder effectief zijn dan ze zouden kunnen zijn.
Jarenlang hebben CIO's moeten vechten tegen het stereotype beeld dat ze niet goed zijn in communiceren: niet in staat om zaken uit te leggen aan mensen die niet uit de IT komen. Dat beeld is inmiddels achterhaald. Veel CIO's hebben inmiddels aangetoond dat ze prima in staat zijn om mensen binnen hun organisatie te overtuigen. Toch gaat het nog af en toe mis. Hieronder volgen tien fouten die CIO's maken.
1. CIO's praten in jargon
Het gebruik van technisch jargon als u in gesprek bent met niet-IT'ers is de meest voorkomende fout. Het is een fout die onderdeel is van een grotere fout: niet weten waar de kennis van uw gesprekspartner ophoudt en waar die van u begint.
2. CIO's klagen over technische problemen
Dit probleem ligt in het verlengde van fout 1. CIO's raken vaak niet uitgepraat over de technische problemen waar ze tegenaan lopen. Omdat deze problemen lang niet altijd even goed te volgen zijn voor buitenstaanders, krijgen die het idee dat u enorm veel onoplosbare problemen hebt.
3. CIO's praten als sales-mensen
Vaak maken mensen met een business-achtergrond de overstap naar de CIO-functie. Ze spreken hun IT'ers vervolgens aan alsof het sales-mensen zijn. Een dergelijke aanpak mist echter zijn doel bij IT'ers die niet zitten te wachten op overdreven positieve verhalen.
4. CIO's schelden te veel
Schelden is prima in het café of op het sportveld, maar niet op kantoor. Zeker als u uw medewerkers of gesprekspartners (nog) niet goed kent, kunt u daardoor een verkeerde indruk achterlaten.
5. CIO's stellen geen vragen
Goede CIO's stellen goede vragen en luisteren aandachtig naar het antwoord. Het stellen van vragen helpt u met het verzamelen van waardevolle informatie en inzichten. Het helpt bij het betrekken van uw medewerkers en zorgt ervoor dat u een goede relatie opbouwt met anderen.
6. CIO's leggen hun briljante ideeën op aan anderen
CIO's zijn over het algemeen overtuigd van hun ideeën. En met reden: ze hebben de ervaring en expertise om goede beslissingen te nemen. Soms zijn ze echter zo overtuigd van hun eigen gelijk dat ze anderen dwingen om mee te gaan. Consensus creëren is echter van het grootste belang als u wilt dat de rest meedoet.
7. CIO's jagen anderen angst aan om ideeën te verkopen
Als CIO's proberen anderen binnen de organisatie te overtuigen, maken ze gebruik van overdrijving en simplificaties. Dat leidt tot uitspraken als: "We gaan dood als we morgen niet tien nieuwe servers krijgen." Het probleem met deze benadering is dat anderen u op een goed moment niet meer geloven. Zet gewoon duidelijk de voor- en nadelen van een beslissing uiteen.
8. CIO's vertrouwen te veel op feiten
Feiten zijn van het grootste belang bij het nemen van een IT-beslissing. Maar feiten alleen zijn niet genoeg om mensen te overtuigen. Probeer mensen mee te nemen in uw verhaal en ze op die manier te overtuigen.
9. CIO's leggen de waarde van IT onvoldoende uit
Elke CIO weet dat het zijn taak is om de waarde van IT uit te leggen aan de business. Vaak gaan ze daar net niet ver genoeg in. In plaats van te zeggen dat een nieuwe BI-tool tot interessante nieuwe inzichten kan leiden, moet u dus zeggen dat een nieuwe BI-tool ertoe kan leiden dat uw bedrijf meer producten kan verkopen.
10. CIO's hebben slaapverwekkende Powerpoint-presentaties
Mensen gebruiken PowerPoint vaak verkeerd. Ze hebben te veel slides met te veel informatie. Een goede demonstratie is beter dan de zoveelste Powerpoint-presentatie.
Reageer
Preview