Stap over op 'vanilla' diensten

door

Linux

door

Achtergrond - Waarom zou u speciaal ontworpen systemen en software aanschaffen of laten bouwen? Voldoen standaard, 'vanilla', oplossingen niet net zo goed?

Veel IT-systemen zijn het resultaat van jarenlange aanpassingen om aan nieuwe eisen te voldoen in plaats van dat er een ontwerp aan ten grondslag lag waarin alle wensen van de eindgebruikers werden geïnventariseerd.

Als gevolg daarvan ontstaan vaak business-processen waarbij wordt geredeneerd vanuit de applicatie in plaats vanuit de wens om goede diensten te leveren aan klanten of burgers.

Er ontstaan verticaal geïntegreerde monolithische molochs, waarbij identieke technologie op verschillende plaatsen aanwezig kan zijn terwijl het compleet geïsoleerd van elkaar opereert. Data, processen en security worden allemaal dubbel uitgevoerd.

Als er gebruik is gemaakt van off-the-shelf software en systemen, dan is er vaak sprake van customisation die ten koste is gegaan van de vrijheid om het werk op een andere manier in te richten.

Open standaarden

Wat nodig is, is een commitment om betere diensten aan te bieden vanuit een consistent opgezette informatie-architectuur. Business-processen moeten zowel de interne als externe gebruikerswensen honoreren.

Een dergelijke benadering vereist dat er afscheid wordt genomen van oude systemen die nooit voldeden aan de wensen van de gebruikers. In plaats daarvan moeten er 'vanilla services' komen die zijn gebaseerd op open standaarden. IT waarbij de gebruiker centraal staat in plaats van de applicatie.

Unieke oplossingen

Traditionele IT-dienstverleners moeten zich door deze ontwikkeling bezinnen op hun rol. De populariteit van goedkope 'vanilla' consumentenproducten en -diensten stelt organisaties in staat om de kosten te verlagen en hun diensten te verbeteren.

In plaats van op zoek te gaan naar 'speciale' of 'unieke' oplossingen, zullen standaard diensten en apparaten steeds vaker volstaan omdat die de wensen van de gebruikers het beste kunnen bevredigen.

Uitzonderingen worden alleen toegestaan als er 'unieke' gebruikerseisen zijn en als die duidelijk kunnen worden vastgesteld.

Radicale breuk

De overstap naar 'vanilla' oplossingen betekent een radicale breuk met het verleden: lagere kosten, gestroomlijnde processen, een betere gebruikerservaring en een einde aan de disfunctionele IT-infrastructuur!

Lees meer over:

legacy

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

CIO nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de CIO-nieuwsbrief over strategie en ICT in uw mailbox.