Apple wint het in de enterprise nooit van Microsoft

door

apple

door

Achtergrond - Het gaat Apple voor de wind de laatste jaren. Niet alleen op de consumentenmarkt, maar ook in toenemende mate op de zakelijke markt. Sommige mensen voorspellen dat Apple een bedreiging zal worden voor Microsoft in de enterprise. Maar dat zal nooit gebeuren.

Begin januari kwam Forrester Research met een opmerkelijke voorspelling: in 2012 zullen bedrijven 58 procent meer uitgeven aan Apple-hardware dan in 2011 - een geschatte 19 miljard dollar. En in 2013 zal dat bedrag 28 miljard dollar bedragen, aldus Forrester.

Analist Andrew Bartels zei: “Apple gaat voor meer veranderingen zorgen dan de cloud. De snelle groei in de zakelijke markt is de grote verrassing van 2011 geweest, en in 2012 zal Apple een nog grotere factor van betekenis worden."

Clandestiene aankopen

Bartels noemde verscheidene redenen voor de groei. Bovenaan de lijst staan - zoals hij het noemt - 'clandestiene' aankopen van Apple-producten, zoals iPads en MacBook Airs door hooggeplaatste werknemers die de apparaten via de achterdeur mee naar binnen nemen.

Bartels voegde daar aan toe dat Apple nog altijd bepaald niet enterprise-minded is. Maar Apple-CEO Tim Cook is meer gericht op het bedrijfsleven dan Steve Jobs. En Apple heeft inmiddels corporate sales teams die kortingen aanbieden op de iPad.

Verleden tijd

Bartels' voorspelling werd ondersteund door Frank Gillett, eveneens van Forrester, die over de dominantie van Microsoft in de enterprise zei: “Dat is verleden tijd. We zitten nu in een heterogene omgeving, als gevolg van het toegenomen gebruik van mobiele apparaten (doorgaans niet met Windows erop) en een enorme groei van het technologiegebruik thuis, buiten het zicht van de enterprise-IT."

Forrester claimt dat meer dan 20 procent van de werknemers nu een Apple-apparaat gebruiken voor hun werk. In veel gevallen gaat het om een apparaat dat ze zelf hebben aangeschaft.

Geen businessplan

Ondanks dat zal Apple nooit in de buurt komen van het bedreigen van de dominantie van Microsoft in de enterprise-markt. Om te beginnen zijn clandestiene aankopen geen businessplan. Het kopen van een of twee apparaten zal nooit concurreren met het op grote schaal, voor het complete bedrijf aanschaffen van apparaten door IT.

En ten tweede kan Apple niet rekenen op werknemers die hardware uit eigen zak gaan aanschaffen. Opnieuw: dat is geen houdbaar businessplan.

Kosten

Een groter punt zijn de kosten. Bedrijven letten simpelweg te veel op het laag houden van de kosten om bereid te zijn om extra te betalen voor Apple. En de tijd is in het voordeel van Microsoft. Als u vandaag de dag een superlicht, superdraagbaar notebook wilt kopen, kiest u voor de MacBook Air. Maar daarvoor moet u wel flink betalen.

Het is een kwestie van tijd voor lichtgewicht Windows-ultrabooks beschikbaar zijn, en die zullen een stuk goedkoper zijn dan de MacBook Air. En voor wat betreft tablets, er zijn simpelweg geen goede op Windows gebaseerde alternatieven. Maar de Windows 8-tablets komen er aan, en bovendien: er bestaat niet echt een noodzaak voor het gebruik van iPads in de enterprise.

Cloud

Bovendien heeft Apple niet de enterprise deployment tools waarin Microsoft heeft geïnvesteerd. En het lijkt er niet op dat Apple die op korte termijn serieus gaat ontwikkelen.

Daarnaast werkt de cloud in het voordeel van Microsoft. Als de meeste software cloud-based is, dan doet het er minder toe via welke apparaten werknemers contact maken met de cloud. Waarom zouden bedrijven dan extra geld uitgeven aan Apple-machines ?

Dus ja, Apple zal wat marktaandeel winnen de komende twee jaar. Maar Microsoft zal de markt blijven domineren.

Lees meer over:

Microsoft, enterprise

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

CIO nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de CIO-nieuwsbrief over strategie en ICT in uw mailbox.

 
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen