
Waarom kiest HP voor zakelijke tablet-markt?
De eerste Windows 8-tablet die HP zal uitbrengen, wordt geen consumentenproduct. Het apparaat is bedoeld voor zakelijk gebruik. Waarom kiest HP voor de zakelijke markt?
De eerste Windows 8-tablet die HP zal uitbrengen, wordt geen consumentenproduct. Het apparaat is bedoeld voor zakelijk gebruik. Waarom kiest HP voor de zakelijke markt?

Waarom kiest HP voor zakelijke tablet-markt?
De eerste Windows 8-tablet die HP zal uitbrengen, wordt geen consumentenproduct. Het apparaat is bedoeld voor zakelijk gebruik. Waarom kiest HP voor de zakelijke markt?
HP sluit niet uit dat het in de toekomst nog een tablet met een ARM-processor zal uitbrengen dat draait op Windows RT. Maar voorlopig zal de hardwarefabrikant zich vooral richten op x86-tablets die zijn bedoeld voor zakelijk gebruik.
“Het besluit om voor x86 en de zakelijke markt te kiezen, is ingegeven door input van onze klanten. Het bestaande ecosysteem van x86-applicaties biedt de beste consumentenervaring op dit moment en in de nabije toekomst", aldus een HP-woordvoerder in een verklaring.
Microsoft
Microsoft verbaasde de tech-wereld - en vermoedelijk ook zijn partners - onlangs door twee tablets aan te kondigen. De ARM-gebaseerde Surface for Windows RT wordt een consumentenapparaat, terwijl de krachtiger Surface for Windows 8 Professional wordt uitgerust met een Intel Core i5 (x86) CPU en is bedoeld voor zakelijke gebruikers.
Die aankondiging betekende een forse koerswijziging van Microsoft dat zich tot nu toe doorgaans verre hield van hardware. In plaats daarvan licenseert het Windows aan hardwaremakers zoals HP, Dell en Acer die pc's bouwen die op het Microsoft-besturingssysteem draaien.
Kosten
De stap van Microsoft heeft mogelijk ook geleid tot het besluit van HP om zich om te beginnen te richten op de zakelijke markt. Veel hardwaremakers weten niet goed wat ze moeten maken van de beslissing van Microsoft om zich op hun markt te begeven.
Een andere mogelijke verklaring voor de keuze voor een zakelijke tablet, hangt samen met de kosten. Naar verluidt vraagt Microsoft zijn hardwarepartners 85 dollar voor elke kopie van Windows RT. Daarmee wordt het bijna onmogelijk om een winstgevende consumententablet voor onder de 500 dollar op de markt te brengen.
Hogere marges
Tot slot zou het zo kunnen zijn dat een zakelijke tablet beter bij de nieuwe strategie van HP past. In het afgelopen jaar is het bedrijf zich meer en meer gaan richten op zakelijke klanten. In die markt kan het bedrijf hogere marges binnenharken.
Een Windows 8 tablet met een x86 CPU kan standaard Windows-programma's zoals Microsoft Office en Adobe Photoshop draaien. Daarmee wordt een dergelijk apparaat aantrekkelijker voor zakelijke gebruikers.
Reageer
Preview