
Verbeter je arbeidscultuur met Design Thinking
Het duurt ongeveer vier jaar voordat de methode doordringt in de hoofden van het management.
Bedrijven die Design Thinking hanteren, signaleren vooral een verbeterde arbeidscultuur. Dat is de uitkomst van een onderzoek door het Duitse Hasso Plattner Instituut.

Verbeter je arbeidscultuur met Design Thinking
Bedrijven die Design Thinking hanteren, signaleren vooral een verbeterde arbeidscultuur. Dat is de uitkomst van een onderzoek door het Duitse Hasso Plattner Instituut.
Design Thinking is lastig te vatten, al gaven we al een omschrijving weg in een portret over Volkswagen. De problemen beginnen al bij de definitie ervan, om over de succesmeting maar te zwijgen.
Tenminste, dat geeft het Hasso Plattner Instituut toe in zijn onderzoek 'Parts without a whole - The Current State of Design Thinking Practice in Organisations'. Het instituut van de universiteit van Potsdam besteedt veel aandacht aan de eerste uitvoerige analyse van Design Thinking in het bedrijfsleven. Het uitgangspunt was de informatie van 235 beslissers, waarvan 112 uit Duitsland. Het instituut heeft niet alleen een kwantitatieve vragenlijst opgesteld, maar met enkele beslissers ook inhoudelijke gesprekken gevoerd.
Rond het begrip Design Thinking hebben de ondervraagden 37 synoniemen bedacht. Ze variëren van biothinking tot holistic user-needs-centered innovation en human-centered design tot value by design. Dat kan met de korte ervaring samenhangen: de meeste bevraagden zijn voor het eerst sinds een of twee jaar actief bezig met Design Thinking.
Hoe meet je de effecten?
Wellicht dat het mede daarom lastig is om de effecten van Design Thinking te benoemen. Het Hasso Plattner Instituut schrijft zelf over de "Crux with measuring" en wijdt direct een heel hoofdstuk aan deze problemen. De schrijvers van het onderzoek citeren een deelnemer met de woorden: "Hoe zouden ze dat dan meten?
Meting impliceert harde waarden die het mogelijk maken om een vergelijking met andere methoden te maken. Bovendien: als ze Design Thinking in het hele bedrijf doorvoeren, kan het niet als uniek concept worden gemeten."
Toch schrijven de gebruikers effecten toe aan Design Thinking. In cijfers: 71% spreekt van een verbeterde arbeidscultuur, 69% van efficiëntere innovatieprocessen. Met duidelijke afstand volgt de constatering dat gebruikers minder vrijheid voelen sinds zij Design Thinking inzetten (48%). 18% merkt kostenverlagingen, 5% geeft aan geen effecten te zien. Deze resultaten hebben betrekking op het bedrijfsleven.
Non-profitorganisaties noemen twee resultaten: 29% verbeterde hun verkoopcijfers en 18% werkt winstgevender sinds het invoeren van Design Thinking.
Teamwork verbetert
De schrijvers van het onderzoek hebben de vermeende verbetering in arbeidscultuur nader laten toelichten in inhoudelijke gesprekken. De onderzoeksdeelnemer gaf vooral aan dat Design Thinking het teamwork verbeterde. In de betrokken bedrijven ging het erom om samen design-bedrevener te werken. Het duurde vier jaar om door te dringen in de hoofden van het management, maar de nieuwe methode werd wel met een groots opgezet change-programma uitgebreid. De uitkomst was een herstructurering van het hele bedrijf en stelt de bedrijfsprocessen en merkidentiteiten veel sterker centraal, volgens de woorden van de bevraagden.
Een andere uitkomst van het onderzoek: met name onderzoeksafdelingen zetten Design Thinking in. Daarna volgen Marketing en Consulting (intern en extern) en op de vierde plek eindigt de afdeling IT, voor Sales en P&O. De meeste deelnemers (145 van de 232) hebben aan opleidingsinstanties gevraagd om die methode te gaan onderwijzen. Zij noemen bijvoorbeeld het Center of Design Research Stanford in Amerika, het Duitse Fraunhofer IASA in Kaiserslautern en de University of Applied Science in München.
Tenslotte geven 81 ondervraagden aan dat zij zichzelf getraind hebben in Design Thinking. 46 anderen werden intern gecoacht.
Soms faalt Design Thinking
Een op de tien deelnemers is een project rond Design Thinking voortijdig gestopt. Hetzij doordat deze activiteiten van het begin af aan beperkt werden of doordat er geen steun vanuit het management kwam. Anderen faalden bij de implementatie.
De onderzoekers willen Design Thinking zien als reis. Wie naar deze principes wil handelen moet rekening houden met intensieve veranderingen van teams en hele afdelingen. Zonder aanvullende change-initiatieven rondom leiderschap en innovatie-kunde heeft de methode geen effect.
Reageer
Preview