
IT-ers werken op te laag niveau, het is tijd voor revolutie!
Bied je medewerkers de kans om werkelijk innovatief te zijn.
Als je je medewerkers te veel laat werken aan legacy-systemen en ander onderhoudswerk van laag niveau, zal je nooit tit een innovatiecultuur komen en is de weg naar digitale transformatie geplaveid met onmacht, stelt Edwin de Brave in dit opiniestuk.

IT-ers werken op te laag niveau, het is tijd voor revolutie!
Als je je medewerkers te veel laat werken aan legacy-systemen en ander onderhoudswerk van laag niveau, zal je nooit tit een innovatiecultuur komen en is de weg naar digitale transformatie geplaveid met onmacht, stelt Edwin de Brave in dit opiniestuk.
Een tijdje terug zette ik wat ideeën op papier over de rol van gewaagd IT-leiderschap bij de succesvolle digitale transformatie van bedrijven. Nu is het tijd om dieper in te gaan op de vraag: hoe moeten CIO's nu precies die stoute schoenen aantrekken om hun digitale ambities waar te maken?
Uit een onderzoek van BPI blijkt dat steeds meer managers gefrustreerd zijn over het innovatieniveau van hun IT-team. Wat is de oorzaak van deze kloof tussen management en IT? Om dat uit te vinden, sprak men met IT-teams om te ontdekken wat hen tegenhoudt om te innoveren. We weten allemaal dat IT-professionals over het algemeen dol zijn op innovatie: velen van hen werken immers in deze industrie omdat ze gefascineerd zijn door nieuwe technologieën en de bijbehorende impact op organisaties. Dus, waar ligt het probleem dan?
IT-medewerkers gaven aan dat zij door een aantal zaken worden gehinderd in hun taak om bedrijven te helpen op flexibele wijze te innoveren. Zo worden ze beperkt door steeds meer onderhoudstaken, personeelsbezuinigingen en verouderde infrastructuren. Ook noemt een groot deel van de geïnterviewden een gebrek aan de juiste vaardigheden en middelen als oorzaak. Ruim tachtig procent zegt bijvoorbeeld meer dan de helft van zijn tijd te spenderen aan onderhoud van legacy-systemen, in plaats van het stimuleren van innovatie. Zeventien procent geeft zelfs aan meer dan negentig procent van zijn tijd te besteden aan routinematige onderhoudstaken.
Dicht de communicatiekloof!
En dat is precies wat ik zie wanneer ik klanten bezoek: een communicatiekloof. IT-teams spenderen te veel tijd aan automatiseringstaken op laag niveau, terwijl zij zich eigenlijk zouden moeten focussen op innovatie en het aangaan van concurrentie met andere bedrijven. Kortom, de taken die écht iets kunnen veranderen aan bedrijfsresultaten.
Op de volgende pagina: Geef je mensen de ruimte!
Klopt en mijn vraag : Betaald deze te gekke Marketing ICT Revolutie mijn Hypotheek en onderhoud mijn gezin ? Of is het weer de zoveelste opgezette valkuil ?
"IT-ers werken op te laag niveau, het is tijd voor revolutie". heel eigentijds: pak een mitrailleur en maak gehakt van je CIO.
Hier moet natuurlijk onderscheid worden gemaakt tussen mensen die R & D doen bij IT-bedrijven (een zekere mate van innovatie hoort bij hun functie) en mensen die werken bij bedrijven waar IT-apparatuur of programmatuur verkopen geen 'core business' is. De laatste kunnen weliswaar hun produkten en processen vernieuwen, maar zij hebben er alle belang bij dat hun IT-omgeving stabiel en betrouwbaar werkt en de innovatiedrang van hun leveranciers zoveel mogelijk af te remmen.
Reageer
Preview