
Gamification werkt! 7 voorbeelden
Speltheorie kan werken als je het maar op de juiste manier toepast. Dit zijn zeven succesvolle voorbeelden.
Van gamification (speltheorie) wordt vaak gezegd dat het niet zou werken in zakelijke omgevingen. Dit zijn zeven voorbeelden die het tegendeel bewijzen.

Gamification werkt! 7 voorbeelden
Van gamification (speltheorie) wordt vaak gezegd dat het niet zou werken in zakelijke omgevingen. Dit zijn zeven voorbeelden die het tegendeel bewijzen.
Een vaak gemaakte vergissing is dat gamification vooral leuk moet zijn. Dat is in veel gevallen juist niet het geval, zegt motivatiedeskundige Jason Fox. Op een evenement van Gartner sprak hij eerder dit jaar over de toepassingen van gamification in zakelijke omgevingen. "Gamification leent bepaalde elementen uit het ontwerp van spellen en past het op dingen uit het echte leven toe om gedrag op werk te veranderen", zegt hij.
"In plaats van constant rekening te houden met attitudes en overtuigingen, maak je van incentives en beloningen standaarden. De uitdaging is het werk an sich al motiverend te laten werken", zegt Fox. Gartner voorspelt dat later dit jaar 70 procent van de organisaties wereldwijd minimaal één proces op deze manier laat functioneren.
Maar ook Gartner maakt een kanttekening bij de opvatting dat gamification per definitie een goede ontwikkeling is. Het onderzoeksbureau constateert namelijk dat 80 procent van alle gamification-implementaties faalt omdat ze slecht ontworpen zijn. Veelal speelt de factor beloning een te belangrijke rol en is er te weinig uitdaging, zegt Fox.
Om jouw initiatief voor gamification op de werkvloer wel te doen slagen, zijn dit zeven voorbeelden waarbij het kan werken.
1. SAP's Community Network
ERP-specialist SAP heeft met zijn Community Network een sociaal platform gecreëerd waarop SAP-professionals van elkaar kunnen leren. Het netwerk kent inmiddels meer dan 2,5 leden, vooral bestaande uit klanten en partners die samen meer dan 3000 berichten per dag plaatsen. Afgelopen jaren heeft SAP stapsgewijs aanvullende gamification-functionaliteit toegevoegd aan het inmiddels 11 jaar oude netwerk dat ooit begon als het SAP Developer Network.
Het Community Network maakt sinds april 2013 bijvoorbeeld gebruik van de Jive Gamification Module (JGM) dat leden missies biedt, werkt met een puntensysteem en leden bepaalde rollen toekent. In de eerste week na de lancering, zorgde JGM voor een vertienvoudiging van het aantal acties en een vervijfvoudiging van het aantal actieve leden. SAP blijft nieuwe missies aan de module toevoegen om de community aan te blijven moedigen. "We zien dat leden hun SCN-status zelfs in hun CV's en LinkedIn-profielen zijn gaan gebruiken", zegt SAP-directeur Mark Yolton.
Dat denk ik niet j-Ozzie. Veel mensen ervaren flow in games (Denk ook aan tennis, voetbal, etc). En de mentale staat flow (on fire, in the groove, in the zone etc.) zorgt voor voldoening en geluk. Een gevoel waar we als mens altijd naar zullen streven. Maar niet alle gamemakers en gamificators (is dit een nieuw woord??(-: ) slagen erin de elementen van flow op de juiste manier in te vullen.
Sjonge-Jonge: Waar is de tijd dat mensen gewoon hun werk deden!!! Moeten ze nu echt met een spelletje een level verder geholpen worden.
Maar goed, over een jaar of wat is ook dit weer 'old-school' en vraagt iedereen zich weer af, waarom!!!!
Reageer
Preview