
Zo lost u problemen op de werkvloer op: 4 tips
Langdurige conflicten op de werkvloer kunnen een verlammende uitwerking hebben op de organisatie. Hierbij vier tips voor het oplossen van conflicten met collega's.
Langdurige conflicten op de werkvloer kunnen een verlammende uitwerking hebben op de organisatie. Hierbij vier tips voor het oplossen van conflicten met collega's.

Zo lost u problemen op de werkvloer op: 4 tips
Langdurige conflicten op de werkvloer kunnen een verlammende uitwerking hebben op de organisatie. Hierbij vier tips voor het oplossen van conflicten met collega's.
1. Blijf rustig
John Reed, executive director bij het bedrijf Robert Half Technology, adviseert de slachtoffers van conflicten om hun zorgen over degene met wie ze ruzie hebben zo professioneel en kalm mogelijk over te brengen.
Steve Dinkin, president van het National Conflict Resolution Center, voegt daar aan toe dat een krachtige confrontatie ertoe zal leiden dat degene met wie je een probleem hebt op een net zo krachtige defensieve wijze zal reageren. Het gevolg is dat het conflict alleen maar groter wordt.
"Als de ander ziet dat je gefrustreerd bent, hebben ze meer controle over je", aldus Dinkin. "Als je laat zien dat je niet gefrustreerd bent, straal je uit dat je de situatie onder controle hebt."
2. Stel vragen
Om een heetgebakerde discussie te voorkomen, adviseert Dinkin dat u uw 'tegenstander' vragen stelt over zijn gedrag dat u irriteert. Luistert hij bijvoorbeeld naar harde muziek tijdens het werk en stoort hij u daarmee in uw werk, dan adviseert Dinkin dat u de conversatie begint door te vragen waarom hij het zo fijn vindt om tijdens het werk naar muziek te luisteren.
En als een collega de eer opeist voor werk dat u hebt gedaan, dan kunt u vragen waarom hij uw bijdrage niet noemde tegenover de baas. Het doel van het stellen van deze vragen, is dat u beter begrijpt waarom uw tegenstrever doet wat hij doet, stelt Dinkin.
3. Luister
Reed en Dinkin zijn het erover eens dat het belangrijk is voor het slachtoffer om goed te luisteren naar de antwoorden van degene met wie hij problemen heeft. Misschien denkt u wel dat iemand harde muziek speelt om u te treiteren, maar uit het gesprek kan vervolgens blijken dat de ander geen idee heeft wat het effect van zijn muziek op u en anderen is.
De volgende stap in het oplossen van het conflict is door de antwoorden te parafraseren en te koppelen aan een vraag naar een oplossing. Bijvoorbeeld: "Ik begrijp dat je je beter kunt concentreren door naar muziek te luisteren, maar jouw muziek maakt het voor mij lastig om me te concentreren op mijn werk. Is er een manier waarop we dit kunnen oplossen?"
Door het antwoord van de ander te parafraseren, begrijpt uw collega dat u hebt begrepen wat zijn perspectief is. Op die manier kunt u het conflict in de kiem smoren. "Iedereen wil graag gehoord worden", legt Dinkin uit.
4. Geef uw tegenstrever eenmaal het voordeel van de twijfel
Als uw collega weigert excuses aan te bieden voor zijn gedrag, geef hem dan het voordeel van de twijfel - de eerste keer. Als hij het nogmaals doet, herinner hem dan aan zijn beloftes. U kunt ook zeggen: "Als we er samen niet uitkomen, hebben we misschien hulp nodig van de leiding."
U moet niet gek opkijken als het gedrag dat problemen veroorzaakt, verdwijnt als u het ter sprake brengt. Het voordeel van iemand aanspreken op zijn gedrag is dat hij snapt dat hij er niet mee door kan gaan.
Reageer
Preview