
Datarecovery nog altijd in taboesfeer
IT-managers en CIO's kloppen nauwelijks aan bij dataherstelbedrijven.
IT-managers en CIO's kloppen nauwelijks aan bij dataherstelbedrijven. Managing director Kees Jan Meerman van Stellar Data Recovery vindt dat heel vreemd.

Datarecovery nog altijd in taboesfeer
IT-managers en CIO's kloppen nauwelijks aan bij dataherstelbedrijven. Managing director Kees Jan Meerman van Stellar Data Recovery vindt dat heel vreemd.
Het Utrechtse filiaal van Stellar Data Recovery krijgt wekelijks tientallen bedrijven over de vloer die het bedrijf kapotte schijven aanbieden om te herstellen. Maar opvallend genoeg zijn het nauwelijks IT-managers en CIO's die bij het bedrijf aankloppen om hulp, constateert managing director Kees Jan Meerman van Stellar.
"Opvallend genoeg staan wij niet op de radar van de CIO", zegt hij in een interview met CIO.nl. "Vaak is het de systeembeheerder zelf die een probleem met beschadigde schijven probeert op te lossen. Hij beslist kennelijk op eigen houtje waar hij de data naartoe stuurt."
Ben jij laatst foto´s, video´s of belangrijke documenten kwijtgeraakt? Deel dan je meest opmerkelijke, zielige of grappige verhaal over hoe jij je data bent verloren. Stuur je verhaal naar dataverliesverhalen@stellar.nl en maak kans op één van de vijf gratis data recoveries en rondleidingen in het lab! Bekijk alle verhalen op www.stellar.nl/dataverliesverhalen.
Blinde vlek
Meerman vindt het vreemd dat IT-managers en CIO's, die zich bezighouden met preventie en security, niet zien wat er onder de radar gebeurt. "Wij worden gebeld door systeembeheerders en teamleiders of door individuen; medewerkers die per ongeluk koffie over hun laptop hebben laten morsen en hun presentatie kwijt zijn. Ik vind het opvallend dat recovery niet wordt geadresseerd op het bedrijfsniveau waar veiligheid en compliance onder vallen. Ik denk dat dit komt omdat datarecovery nog in de taboesfeer zit; bedrijven die hier aankloppen, hebben in de ogen van diezelfde bedrijven toch ergens iets fout gedaan."
Meerman adviseert IT-beslissers om datarecovery bij hun IT-processen te betrekken. "Schakel hulp in bij een calamiteit. Verlies van data gebeurt genoeg, want anders zouden wij niet bestaan. Bel ons op tijd, want hoe sneller we erbij zijn, hoe groter de kans dat de data nog te herstellen is."
Weet met wie je zaken doet
Verder vindt Meerman het opvallend dat weinig bedrijven bij Stellar navraag doen naar de certificeringen die het bedrijf bezit. "Het is opvallend dat maar weinig bedrijven een punt maken van confidentialiteit", zegt de managing director. "Er wordt namelijk zwaar ingezet op data audits, maar in panieksituaties telt dat kennelijk niet meer en breng je je data naar de eerste de beste recoveryleverancier. Klanten checken nauwelijks aan welke standaarden wij voldoen."
Reageer
Preview