
10 nieuwe vaardigheden die je in 2016 moet hebben
Nog even tijd om te oefenen dus.
Wat is het profiel van de CIO van de toekomst? Wat moet je allemaal in je mars hebben om ook in 2016 succesvol te zijn? We helpen je een handje en zetten de 10 belangrijkste vaardigheden van de CIO van 2016 op een rijtje.

10 nieuwe vaardigheden die je in 2016 moet hebben
Wat is het profiel van de CIO van de toekomst? Wat moet je allemaal in je mars hebben om ook in 2016 succesvol te zijn? We helpen je een handje en zetten de 10 belangrijkste vaardigheden van de CIO van 2016 op een rijtje.
Analistenbureau Forrester heeft de rol van de CIO eens onder de loep genomen en kwam tot een aantal aanbevelingen voor degenen die ook in de toekomst een rol van betekenis willen spelen in een snel veranderend zakelijk landschap. Hier de 10 vaardigheden van de CIO van de toekomst.
Denk als een marketeer
CIO's moeten meer gaan denken in zakelijke processen, aan winst en kosten. Stel jezelf vragen als "Als ik investeer in deze technologie, bezorg ik het bedrijf dan nieuwe klanten of hou ik bestaande klanten langer vast?"
Geen controle? Geen probleem!
Je moet als IT-verantwoordelijkheden af van je neiging om alles onder controle te houden. Nieuwe technologie speelt zich af in de cloud. Daardoor heb je niet alles elk moment in eigen hand. In plaats van alle IT onder controle hebben, moet je zorgen dat je "in control" bent over het gehele portfolio.
Zorg voor een betere samenwerking
Het is al zo vaak gezegd: IT en business moeten beter samenwerken. Maar maak er nu werk van! Zorg voor gemengde teams die gezamenlijk brainstormen over zakelijke uitdagingen. Zoals: "Hoe verloopt de 'customer journey', wat maakt het dat een klant (online) mijn producten of diensten vindt en koopt?" Zet dat eens duidelijk gezamenlijk helder in beeld.
Verleg je perspectief
Je bent in de afgelopen jaren voornamelijk bezig geweest met het terugbrengen van de kosten en het effectiever maken van de systemen binnen het bedrijf. De CIO van de toekomst zal zich juist bezighouden met het optimaliseren van het binnenhalen van klanten en het behouden van klanten. Dat betekent dat je volledig anders moet kijken naar je IT.
Ken je data
Begrijp als CIO je data. Leer die berg informatie gebruiken in je voordeel. Bruikbare data maakt verkoopprocessen beter en komt zo ten goede aan het gehele bedrijf. Jij bent degene die moet weten hoe data het beste in dienst van het bedrijf kan worden gesteld.
Laat het gaan!
We weten het allemaal: je gaat gebukt onder je verleden. Althans, het bedrijf staat vol met systemen die ooit zijn gekocht en dat zit je soms in de weg. Ja, vijf jaar geleden nog dat monolitische ERP-systeem aangeschaft dat ook nog eens een flinke duit heeft gekost. Maar laat die ervaringen je niet weerhouden met een open vizier nieuwe (en de juiste) investeringen te doen.
Ga voor agile
Jawel, het buzzword. Maar de tijd is echt voorbij dat je vijf maanden uittrekt voor de implementatie van nieuwe vijf miljoen euro kostende software in het bedrijf. Het wordt tijd voor een nieuwe, agile, aanpak met nieuwe keuzes. Forrester wijst bijvoorbeeld op OpenStack, probeer dat eens. Succesvolle CIO's zijn losser in hun benadering, zijn bereid snel nieuwe dingen te testen en die vervolgens uit te rollen als het bevalt.
Werk samen met de Chief Digital Officer
De wie? Als de hoogste baas plots een nieuwe rol bedenkt om de business te ondersteunen, laten we zeggen een CDO, en daarvoor iemand aanneemt, betekent dat eigenlijk dat je je te veel afzijdig hebt gehouden van diezelfde business. Je hebt te veel aan je hoofd gehad, zoals zorgen om legacy of onderhoud. Je spreekt de taal van de busines te weinig. De andere headhoncho's zijn je vrienden niet. Kan allemaal wel, maar nu wordt het wel tijd je nek uit te steken. Wordt niet defensief, maar werk nauw samen met de nieuwkomer, de CDO.
Wordt vrienden met marketing
Je zet je afkeer van paarse broeken opzij en gaat samenwerken met de Chief Marketing Officer. Moet dat nou? Ja dat moet. Aangezien hij of zij veel dichter bij het klantenproces taat, geeft de CMO je veel waardevolle informatie waarop je jouw eigen rol kan bouwen. De rol die jij dus in 2016 moet gaan pakken!
Wees een transformator
Wordt wat Forrester noemt, een "change agent". Een aanjager van de transformatie van je bedrijf, waarin klanten voorop staan en diensten snel worden uitgerold. Het topmanagement van je bedrijf zoekt dergelijke transformators , dus wees er een. Ga zeker niet voor veranderingen liggen. Dan lig je er in 2016 uit.
De CIO Summit 2016 staat in het teken van de digitale onderneming. Van leiderschap tot informatiebeveiliging, tot aan klantbeleving en organisatiestructuren: hoe loods je je bedrijf een succesvolle toekomst in? Het antwoord krijgt u op 2 februari tijdens CIO Summit 2016 in Haarlem.
Wat de hel is een CIO?
En aldus ging security naar de kloten. Ik wordt er altijd zoooo erg droevig van deze 'wordt …'. 'Wordt vrienden met marketing', 'wordt vrienden met sales', ja, juist. Vooral doen. Beiden hebben maar dan ook he-le-maal niets met veiligheid te doen want tja, kost geld.
Kijk maar naar al die berichten over IoT-apparatren en hun droevige beveiliging, als die al bestaat. Of een erg droevig voorbeeld: de catastrofe met de Challenger. Daar werden techneuten gedwongen als marketingmanagers te denken, en dus gingen mensen dood. Onnodigerwijs.
In dit rijtje hoort ook te staan 'geld is niet alles, veiligheid komt op 1, denk eens als een verantwoorde security-expert.' Dat mis ik toch wel.
En dan dat geneuzel van multi-inzetbaar. Gaat gewoon niet werken. Je hebt specialisten nodig, en wat je er nog nodig hebt is die deze specialisten met elkaar kan laten praten. Maar hou in hemelsnaam op met dat iedereen alles moet kunnen. Je weet wel: 'Schoenmaker …'.
Ik ben enorm voorstander om CIO's of Managers IT meer in contact te laten komen met Marketing afdelingen. Andersom is het ook interessant. Via IT kan marketing veel leren over bijvoorbeeld de techniek van Marketing Automation. Lijkt mij een heel mooi initiatief om eens in een groter verband hierover met elkaar te praten.
Reageer
Preview