Chief Digital Officers - overbodig of noodzaak? (deel 1)

door

cdo, managers, dobbelstenen

door

Achtergrond - Wordt de positie van de CIO bedreigd door CDO's of vormt de digitale directeur juist een welkome aanvulling voor een organisatie?

Verschillende rapporteren suggereren dat de positie van CIO's en senior IT-managers onder druk staat door de groeiende populariteit van de Chief Digital Officer (CDO). Volgens sommige analisten vervangt laatstgenoemde nieuwe functie de rol van belangrijkste technologisch manager in een organisatie.

Gartner voorspelde onlangs dat een kwart van alle grote organisaties in 2015 een CDO aan de bestuurstafel heeft zitten omdat steeds meer operationele processen, producten en diensten gedigitaliseerd worden. Hoewel het bureau gelooft dat de nieuwe rol kan bestaan naast de meer traditionele bestuursrollen, is niet iedereen ervan overtuigd dat dit ook op lange termijn geldt.

Sommige analisten zeggen dat CIO's en CDO's op termijn niet langer met elkaar door één deur kunnen gaan. CIO's moeten ofwel zich aanpassen aan meer externe businessfuncties om aan digitale behoeften te voldoen, of hun meerdere erkennen in een tech-savy CDO. Anderen geloven dat de CDO sowieso het IT-stokje overneemt als digitaal de overheersende cultuur wordt binnen de meeste organisaties.

In hoeverre hebben deze voorspellingen het bij het rechte eind? Moeten CIO's zich zorgen gaan maken. Deze drie CIO's delen hun mening over de opkomende CDO-rol en geven aan wat het zal betekenen voor hun eigen positie. Vandaag deel 1 van 3.

David Rumsey, CIO bij Tourism Australia

Ik zie de CDO als belangrijke strategische rol die fungeert als de lens van de business. Ik bedoel daar mee dat de CDO verder gaat dan traditionele methoden van strategische planning en daar een digitale focus op plaatst.

Ik vind dat de CDO en CIO los van elkaar gezien moeten worden; ik zie de CDO intensief samenwerken met de CIO en marketing, data-analisten en PR-functionarissen en hun krachten bundelt om digitale kansen te benutten.

Op lange termijn is een Chief Digital Ofifcer misschien helemaal niet nodig. Ik zie het meer als een veranderingsrol voor organisaties om mensen bij elkaar te brengen en met een innovatieve visie naar de business te kijken. Er zal op korte termijn zal er sprake zijn van overlap tussen digital en IT, maar dat hoeft niet slecht te zijn.

De CDO moet zich op de digitale aspecten van de business richten en dat gaat verder dan technologie. Binnenkort zal ieder bedrijf een technologisch bedrijf zijn. Daarom is het van groot belang dat de rollen van CIO, CMO en CDO een zekere mate van overlap kennen.

Ik geloof niet dat de CDO de CIO gaat vervangen. Mijn ervaring met digitale bestuurders is dat zij niet geïnteresseerd zijn in wat er onder de motorkap gebeurt. De kansen met data liggen in hun straatje, maar het platform dat het moet ondersteunen niet. Daarvoor heb je nog steeds mensen nodig die verstand hebben van cloud en on-demand services. Daarbij denk ik vooral aan de CIO.

Sowieso is dit een van de meest interessante tijden om actief te zijn in een technologisch beroep. De CIO heeft nu echt de kans om zichzelf op te werpen als technologisch leider. Ik denk dat de CDO niet als bedreiging gezien moet worden; het is een rol die ernaast kan bestaan en van grote waarde kan zijn voor de business. Het een hoeft het ander niet te vervangen; voor beiden is voldoende ruimte.


eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

CIO nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de CIO-nieuwsbrief over strategie en ICT in uw mailbox.