10 Vaardigheden voor de moderne IT'er

door

kenniswerker

door

Achtergrond - Om succes te hebben als IT'er moet u niet alleen verstand hebben van IT. CIO zet tien vaardigheden op een rij die eveneens onontbeerlijk zijn.

1. Luisteren

Als u één vaardigheid kunt kiezen die u graag wilt verbeteren, dan moet het deze zijn. Het belang van goed luisteren - niet alleen horen wat iemand zegt, maar ook begrijpt wat iemand u probeert te vertellen - is moeilijk te overschatten. Goede luisteraars hebben een voordeel ten opzichte van anderen: ze leren voortdurend wat anderen weten en worden daardoor slimmer dan degenen die graag laten zien hoe slim ze wel niet zijn.

2. Samenwerken

Samenwerken om resultaten te bereiken die u onmogelijk in uw eentje kunt bereiken, is al tijden een belangrijke eigenschap. Vind oplossingen voor gedeelde problemen en ga op zoek naar manieren om gedeelde kansen uit te buiten.

3. Onderhandelen

Samenwerken is handig als u aan dezelfde kant staat, onderhandelen is belangrijk als u aan verschillende kanten staat en op zoek moet naar een oplossing waarmee iedereen kan instemmen. Mensen die niet op een constructieve manier kunnen onderhandelen, merken vaak dat ze vast komen te zitten in situaties waar ze niet meer uit komen. In veel gevallen zijn ze dan ook nog eens het probleem geworden. En het ergste is dat ze dat vaak niet door hebben.

4. Basale financiële kennis

IT-professionals hoeven niet alles te weten van financiën, maar ze moeten wel begrijpen hoe ze winst- en verliesrekeningen moeten interpreteren. Ze moeten snappen hoe hun bedrijf het doet en hoe hun bedrijfseenheid ervoor staat.

5. Begrijp het verdienmodel

U moet begrijpen hoe het businessmodel van uw organisatie werkt. Hoe leiden de acties van uw bedrijf ertoe dat klanten kopen wat uw bedrijf verkoopt? En hoe kan IT een bijdrage leveren aan het verbeteren van het businessmodel?

6. Begrijp het operationele model

Het businessmodel zegt iets over de manier waarop uw bedrijf concurreert met andere bedrijven; het operationele model legt uit hoe dat i de praktijk gebeurt: hoe de puzzelstukken in elkaar passen om ruwe materialen om te toveren in eindproducten. Ook dit model moet u begrijpen: het biedt de context die nodig is om te zien hoe u een bijdrage kunt leveren aan het verbeteren van de organisatie.

7. Gebruik persoonlijke voornaamwoorden

Als u met iemand spreekt moet u de volgende regels in acht nemen bij het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden. 1. Gebruik 'ik' alleen om voorbeelden te geven van zaken die u verkeerd hebt gedaan. 2. Gebruik 'jij/u' in zinnen met een positieve lading: “U weet er veel meer van af dan ik". 3. Gebruik 'wij' om draagvlak te creëren: “Wij voeren de moeilijke taken uit." 4. Gebruik 'zij' voor negatieve boodschappen: “Zij snappen er niets van."

8. Snap de bedrijfspolitiek

U bent verantwoordelijk voor uw eigen carrière maar uw opmars binnen het bedrijf is afhankelijk van anderen die bepalen of u een kans krijgt of niet. U moet dus weten wie die mensen zijn. Wie hebben er de macht binnen het bedrijf? Wie zijn hun vertrouwelingen? Als u dit weet, weet u met wie u moet netwerken.

9. Manage uw baas

Het is van groot belang dat u uw baas goed kunt 'managen'. Als u dit niet kunt, krijgt u waarschijnlijk sneller saaie taken toegewezen. Kunt u het wel, dan kunt u uw baas overtuigen om bepaalde zaken wel of niet te doen.

10. Doe uw werk

Ongeacht hoe goed u in alle voorgaande zaken bent, als u uw werk niet goed doet, zal niemand naar uw luisteren - hoe briljant uw ideeën misschien ook zijn.

Lees meer over:

vaardigheden, tips

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

CIO nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de CIO-nieuwsbrief over strategie en ICT in uw mailbox.