
Hoe procesverbetering tot geautomatiseerde beslissingen leidt
Waarom werd decision management in de bankensector zo belangrijk en op welke manier is het ook binnen jouw organisatie toepasbaar?
Waarom werd decision management in de bankensector zo belangrijk en op welke manier is het ook binnen jouw organisatie toepasbaar?

Hoe procesverbetering tot geautomatiseerde beslissingen leidt
Waarom werd decision management in de bankensector zo belangrijk en op welke manier is het ook binnen jouw organisatie toepasbaar?
James Taylor werkte ooit bij PeopleSoft (tegenwoordig Oracle) voor de R&D-groep en raadde het engineeringteam toentertijd aan dat ze businessregels (business rules) moesten toepassen. Inmiddels zijn we twintig jaar verder, zijn businessregels ingeburgerd en richt Taylor zich als CEO van Decision Management Solutions op de volgende stap in procesoptimalisatie, namelijk het automatiseren van beslissingen binnen organisaties middels software.
Typen organisaties
“Vooral in de financiële sector werd het afgelopen jaren steeds vaker eerder regel dan uitzondering om beslissingen op basis van geldende businessregels te automatiseren”, vertelt Taylor in een interview met CIO.nl. Door beslissingsprocessen aan analytics te koppelen, kunnen organisaties op basis van informatie uit het verleden efficiënter beslissingen voor de toekomst maken.
“Banken en verzekeraars domineren de markt voor decision management nog steeds en daarin is het vooral retail banking waarvoor het van onschatbaar belang is”, zegt Taylor, die uitlegt dat deze organisaties decision management gebruiken om bijvoorbeeld rentetarieven te bepalen, gerichte crossselling uit te voeren en processen op geldende wet- en regelgeving in een bepaald land aan te passen.
Decision Management is afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk speelveld voor bedrijven die zoeken naar manieren om slimmer en efficiënter te opereren dan concurrenten. Sinds Taylor in 2009 met zijn eigen bedrijf begon, merkt hij dat naast voor de hand liggende klanten als banken en verzekeraars ook andere branches met veel interesse de ontwikkelingen op het gebied volgen. “Het geldt bijvoorbeeld voor de sectoren telecom, industriële productie en energie. Je ziet dat telecombedrijven sterk naar banken zijn gaan kijken toen bleek dat zij eenvoudig konden bepalen wie een lening mag krijgen en wie niet en hoe hoog een hypotheek mag zijn. Zij wilden die systemen ook tot hun beschikking krijgen.”
“Dankzij decision management kunnen verzekeraars voor het merendeel van hun klanten bijvoorbeeld binnen enkele seconden een vergoeding op een bankrekening laten bijschrijven als de nodige bewijzen binnen zijn gekomen”, legt Taylor uit. “Andere vergoedingen volgen een dag later na een handmatige controle. De verzekeraar kan dit zo snel doen dankzij een beslissingsmodel waarin direct de geloofwaardigheid van de klant en de declaratie getoetst wordt en een analyticsmodule de afwijkingen opmerkt die nadere inspectie behoeven. De verzekeraar in kwestie verdiende zijn investeringen in het systeem snel terug omdat het nu kan adverteren met directe uitbetaling bij declaraties en dat spreekt aan bij klanten. Prijs is daarmee voor hen minder leidend geworden.”
Reageer
Preview